מוסקבה במסר מאיים לוושינגטון: רוסיה מסוגלת לנקוט בצעדים לא סימטריים ועוצמתיים אם ארצות הברית תחריף את הסנקציות על מוסקבה, כך אמר היום (רביעי) סגן שר החוץ, סרגיי ריאבקוב. הדברים נאמרו לאחר שביום ראשון בריטניה וארצות הברית הבהירו כי הן שוקלות להטיל סנקציות נוספות על נשיא סוריה, בשאר אסד, ועל המדינות התומכות בו, הכוללות את רוסיה.



בתוך כך, שעות ספורות לפני העימות השלישי בין שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון ודונלד טראמפ, טען הקרמלין כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מוכן לקבל בברכה כל מועמד שיהיה מעוניין לתקן את הקשרים עם ארצו. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב הבהיר כי "מוסקבה מוכנה להגיב באופן חיובי לכל ניסיון הידברות".



המתיחות בין רוסיה לבין ארצות הברית נמשכת על רקע מלחמת האזרחים בסוריה כאשר היום הודיעה מוסקבה כי היא שוללת את הארכת הפסקת האש בחלב - אם מדובר בצעד חד צדדי, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית, אינטרפקס. בעוד שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שואף להחלפתו של הנשיא המכהן בסוריה, פוטין מגבה את אסד. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר היום כי אינו רואה טעם בפגישה עם מקבילו האמריקאי, ג'ון קרי, לדיון בלחימה בסוריה.



ארגוני האופוזיציה בסוריה הודיעו אתמול כי הם דוחים את הדרישות לנסיגת הלוחמים מחלב, לאחר שרוסיה הודיעה על הפסקת התקיפות ביום חמישי לשמונה שעות, כדי לבדל את לוחמי ג'בהת פתח א־שאם וארגוני טרור אחרים מהאופוזיציה למשטר הנשיא בשאר אסד. ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי בירכו על ההודעה, אולם הסבירו כי זמן זה לא יספיק לסיוע הומניטרי לתושבים.



מנגד, זכריה מלאחפג'י, הממונה על מדיניות קואליציית פאסתקם, הדגיש: "המורדים דוחים את היציאה מהעיר ורואים בה כניעה". מנהיג תנועת חופשיי שאם האסלאמית, אל־פארוק אבו באכר, אמר כי "אין טרוריסטים בחלב. לוחמי האופוזיציה ימשיכו להילחם כדי להגן על האזרחים עד לנפילת המשטר".



תקיפות אוויריות בעיר חלב, ארכיון. צילום: רויטרס
תקיפות אוויריות בעיר חלב, ארכיון. צילום: רויטרס



מוקדם יותר אתמול דיווחה רשת אל־ג'זירה כי ביממה האחרונה נהרגו בחלב ובסביבתה 115 בני אדם מהפצצות הרוסים והסורים. מספר ההרוגים עלול לעלות משום שרבים עדיין לכודים בהריסות הבתים שקרסו בהפצצות.



"משבר חמור"


בשבוע שעבר, שרי החוץ של המעצמות המעורבות במלחמת האזרחים בסוריה נפגשו בלוזאן שבשווייץ, במטרה להשיב על כנה את הפסקת האש במלחמת האזרחים בסוריה. אולם, בשל אווירת חוסר האמון הקשה בין ארצות הברית לרוסיה, שני הצדדים לא תלו תקוות באותה פגישה. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, אמר לפני ארבעה ימים כי המשבר בין המעצמות הוא החמור ביותר מאז מלחמת יום הכיפורים ב-1973. 



קודם לפגישה, בכירים אמריקנים טענו כי ארה"ב חייבת להפעיל כוח רב יותר בסוריה, ולא, היא מסתכנת באובדן ההשפעה שנותרה לה על המורדים המתונים ועל בעלי בריתה הערבים, הכורדים והטורקים במאבק נגד דאעש. עם זאת, גורמים אמריקאים הביעו חשש שהגברת התקיפות הצבאיות עלולה להחמיר את הסכסוך עם הרוסים. 



 ג'ון קרי וסרגיי לברוב בשיחות על הפסקת אש בסוריה. צילום: רויטרס
ג'ון קרי וסרגיי לברוב בשיחות על הפסקת אש בסוריה. צילום: רויטרס