כוחות הצבא העיראקי ולוחמים כורדים ניהלו אתמול (רביעי) קרבות קשים מול חמושי דאעש בעיירה עבאסייה, דרומית־מזרחית למוסול. אלפי תושבים ממשיכים להימלט מהעיר השנייה בגודלה במדינה ולספק פרטים על החיים הקשים תחת שלטונו של ארגון הטרור בשנתיים האחרונות. מפקד אוגדת השריון התשיעית של צבא עיראק, קאסם ג’אסם, הכריז אתמול כי כוחותיו “שחררו 18 כפרים מאז שהחל המבצע” וכי הם “ממשיכים להתקדם ולתפוס כפרים נוספים”. “אנחנו אומרים לתושבים שאנחנו מתקדמים לקראת השחרור שלכם וניפטר מדאעש בקרוב”, אמר. אתר החדשות עיראקי ניוז דיווח כי הכוחות העיראקיים ולוחמי הפשמרגה הכורדים כבר השתלטו על 80% מהשטח מדרום למוסול, כולל 54 כפרים.



אולם, בשטח נתקלו אתמול החיילים העיראקים והכורדים בהתנגדות עזה של פעילי דאעש שהתבצרו בתוך העיירה עבאסייה. כתב סוכנות הידיעות הכורדית דיווח כי בעיירה יש לוחמים זרים רבים של ארגון הטרור וכי הם הציבו מטעני צד רבים וחפרו מנהרות שמתוכן הם יורים על הכוחות המתקדמים. לכן ביקשו העיראקים סיוע אווירי של כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב. אתמול גם דווח כי חמושי דאעש הצליחו להרוס טנק עיראקי באמצעות ירי קטיושה.



בינתיים, בתוך מוסול, ממשיך ארגון הטרור להותיר אדמה חרוכה לקראת הקרב המכריע. “דאעש פוצצו את הבניין החדש של המועצה של מחוז נינווה בשכונת פייסלייה שבמרכז מוסול, והם גם פוצצו חלק מהבניין הישן של מועצת נינווה במרכז העיר”, מסר הבכיר הכורדי, סעיד ממוזיני.



במקביל נמשכת הבריחה ההמונית ממוסול. לפי ההערכות נמצאים שם כיום כמיליון וחצי תושבים ועוד כ־5,000 חמושי דאעש. ארגון הסיוע הצילו את הילדים מסר אתמול כי בעשרת הימים האחרונים הגיעו לפחות 5,000 פליטים, מרביתם נשים וילדים, למחנה אל־חול שבצד הסורי של הגבול וכי אלף בני אדם עדיין ממתינים בצד העיראקי.



“המשפחות האלה הגיעו בלי כלום, מלבד בגדים בתיקים שלהם וגילו שכמעט אי אפשר לעזור להן”, אמר מנהל המבצעים של הארגון במוסול, טאריק קאדיר. “המחנה כבר מפוצץ ויש סכנה שהוא יקרוס. התנאים שם הם בין הגרועים ביותר שראינו, ואנחנו מצפים שאלפים נוספים יעשו את דרכם אליו בקרוב”.



הפליטים סיפרו על החיים הקשים בעיר מאז נכבשה על ידי דאעש בקיץ 2014. קבוצת נשים סיפרה לרשת CNN כי התושבים חיו בפחד יומיומי, כאשר מדי יום החמושים שאלו אם יש כלי נשק או טלפונים ניידים. לדבריהן, אם מישהו החזיק דבר אסור, גם אם מדובר בטלפון פשוט, הוא היה מוצא להורג. “החיים שלנו היו קשים מאוד, בכל יום הם היו הורגים מישהו”, אמר ל"גרדיאן" הבריטי עומאר עלי חוסיין, שברח עם רעייתו הנכה.



נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, שב והכריז אתמול כי ארצו נערכת להצטרף למערכה על שחרור מוסול באמצעות כוחות אוויריים ויבשתיים – וזאת על אף ההתנגדות של השלטון בבגדד. “אף אחד לא יכול להרחיק אותנו מהמערכה על מוסול”, אמר בפגישה עם נבחרי ציבור בארמונו באנקרה. “אנחנו רוצים להיות נוכחים בכל מקום שבו אנחנו צריכים על מנת להגן על החירות שלנו ועל עתידנו. המקום הזה כרגע הוא מוסול – ולכן אנחנו נהיה שם”.



בתוך כך, גורמים אמריקאיים הביעו אמש חשש כי פעילי דאעש ישתמשו בנשק כימי בסיסי נגד הכוחות המתקדמים לעבר מוסול. זאת אחרי שבעבר כבר נעשה שימוש בחומרים כימיים נגד לוחמים כורדים, אם כי לא היו נפגעים וקורבנות בנפש. בכיר אמריקאי אף חשף כי בתחילת החודש התגלו רכיבים של גז חרדל בשרידי פגזים שנורו לעבר כוחות עיראקיים. “בהתחשב בהתנהגות המגונה וחוסר ההתחשבות הבוטה של דאעש בסטנדרטים ובנורמות בינלאומיים, האירוע הזה לא מפתיע”, אמר הגורם לסוכנות רויטרס. מפקד הדיוויזיה המוטסת 101 של צבא ארה”ב, מייג’ור גנרל גארי וולסקי, ציין אתמול כי יש סימנים שבכירי דאעש נמלטים ממוסול.