אחת ממתקפות הסייבר הגדולות בעשור האחרון התרחשה אתמול (שישי) כאשר הגישה למאות אתרים בחלקים נרחבים בארה"ב שובשה ואף שותקה זמנית בעקבות התקפה מתוזמנת ומתוכננת מראש על ספק השרתים דין, שמאפשר גישה קלה ונוחה לגולשים להיכנס לאתרים מוכרים היטב כדוגמת טוויטר, נטפליקס, אמזון ואחרים, שהיו "הקורבנות" העיקריים בסוף השבוע מהמתקפה. לא רק בארה"ב הרגישו את השיבושים. גולשים רבים באירופה ואפילו ביפן דיווחו על תקלות בכניסה לחלק מהאתרים שנפגעו.



בעקבות המתקפה הקשה, שהתפרצה בשלושה גלים ביום שישי ובשבת לפנות בוקר, נרשמו שיבושים קשים במשך שעות ארוכות בכניסה לאתרים שונים כולל לאתר PAYPAL, כאשר הגולשים לא יכלו לבצע עסקאות כספיות באמצעותו. גם אתרי החדשות של הניו יורק טיימס ואחרים נפגעו. עוד אתרים שהכניסה אליהם שובשה היו פינטרסט, ספוטיפיי, רדיט, וסטארבאקס.



הבית הלבן פרסם הודעה לפיה המתקפה הייתה "זדונית ומכוונת" והאף.בי.איי בשיתוף המשרד להגנת המולדת פתחו בחקירה בניסיון לברר מי עמד מאחורי המתקפה הגדולה. היום רמזו בוויקיליקס כי תומכיהם היו אלו שעמדו מאחורי הפגיעה. בציוץ שפורסם בטוויטר של אתר ההדלפות נכתב: "מר אסאנג' (מייסד האתר י.ק) עדיין חי. ויקיליקס עדיין מדווחת. אנחנו מבקשים מתומכינו להפסיק להשבית את האינטרנט בארה"ב. הוכחתם את הנקודה שלכם".





לטענת האתר, המתקפה נבעה בעקבות ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בממשלת אקוודור לנתק זמנית לג'וליאן אסאנג' את הגישה לאינטרנט בעקבות פעילות האתר בראשותו, שהדליף אלפי מיילים הנוגעים להתנהלותה של המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון.



למרות זאת, בארה"ב טרם הגיעו למסקנה חותכת מי עומד מאחורי המתקפה והדעות בסוגיה חלוקות. אחת הסברות גורסת כי רוסיה אחראית למתקפה, וזאת לאחר שבחודשים האחרונים האשימו האמריקאים פעמים רבות את הרוסים בפרצות לארגונים ומוסדות שונים, בעיקר פוליטיים, וזאת בניסיון להתערב בבחירות לנשיאות שייערכו בתחילת החודש הבא. בקרמלין הכחישו נמרצות את ההאשמות.



סברה נוספת מעריכה כי מדובר היה ב"אקט ונדליסטי" ותו לא ואין למקרה קשר למתקפה מתוכננת של מדינה נגד ארה"ב. יצוין כי זמן קצר לאחר המתקפה השלישית, אותה כבר הצליחו בדין לחסום כעבור זמן קצר, דווח בכלי התקשורת כי האקרים מרוסיה וסין המכנים עצמם, "האקרי העולם החדש" נטלו אחריות למתקפה, כאשר לטענתם, מדובר במתקפת "נקמה" בעקבות ההחלטה ליטול מאסאנג' את הגישה לאינטרנט אולם לטענה זו לא התקבל אישור רשמי מגורם מוסמך כלשהו.




טוויטר היה בין האתרים הפופולריים שנפגעו. צילום: רויטרס



"זו לא הייתה מתקפה רגילה"


בחקירה עד כה התברר כי ההאקרים שעמדו מאחורי המתקפה הצליחו להחדיר נוזקת בוטנט מסוג "מיראיי" לשרתים של דין באמצעות מכשירים המשתייכים למוצרי הבית "החכמים" כדוגמת ראוטרים, סטרימרים ומצלמות רשת. ה"בוטנט" – שליחת מיליוני בקשות ממקומות שונים במקביל אל השרת עד קריסתו הבלתי נמנעת, מנע את הגישה של הגולשים לאתרים השונים.



החברה "דין" הממוקמת בניו המפשייר בארה"ב דיווחה כי היא "מקיימת מעקב רציף ומתמודדת עם הפריצה". האסטרטג הבכיר, קייל יורק, ניסה להרגיע את מיליוני הגולשים וטען כי הצוותים בחברה ימשיכו לנתח את הפריצה ואת ממצאיה במהלך הימים הקרובים, אולם הוא הוסיף כי "חווינו שלושה גלים של פריצה לשרת שלנו. אין סיבה שלא נצפה לעוד גלים נוספים. זו לא הייתה מתקפה רגילה. כמות וסוג ההתקפות, משך הזמן שלהן והמורכבות שלהן מלמדות אותנו שמדובר במשהו אחר". עוד אמר כי החברה נמצאת במגעים עם רשויות החוק האמריקאיות אולם סירב לפרט בנושא.



לא רק הרשויות בארה"ב התייחסו למתקפה רחבת ההיקף ברצינות. גם בנאט"ו עלה הנושא בסוף השבוע כאשר פיטר גומטאוטאו, ראש תחום השותפות האסטרטגית בברית נאט"ו, הסביר כי מתקפות הסייבר, "מסבכות את האיומים לברית". במסגרת סדרת פגישות שקיים בבוקרשט, בירת רומניה, הגיב גומטאוטאו למתקפת הסייבר האחרונה ואמר כי "אנו רואים כיום סביבה מורכבת ועמימות בזירה המבצעית".



רק בחודש יולי האחרון, במסגרת פגישת פיסגה של ראשי נאט"ו בורשה, הוחלט להוסיף התקפות סייבר לזירות הלוחמה השונות כולל באוויר, יבשה ובים: "זה ברור כי כל זירות האיומים הללו מחוברות ביניהן במאה ה-21 והזירה הקיברנטית מחברת בין כולן", הדגיש הבכיר בנאט"ו שהוסיף כי "בסיס האיומים כעת הינו 360 מעלות".