התפתחות משמעותית במלחמה על שחרור העיר מוסול בעיראק בתחילת השבוע השני למערכה. טורקיה טוענת כי צבאה לקח חלק בקרבות, זאת למרות התנגדות חריפה מצדה של ממשלת עיראק. ראש הממשלה, בינלי יילדירים, אמר כי הכוחות הטורקיים שמאמנים את כוחות הפשמרגה ואת השבטים הסונים, היו מעורבים בלחימה. שר החוץ של אנקרה, מוולוט קווסוגלו, אמר כי כוחות הארטילריה של צבא טורקיה הרגו 17 לוחמי דאעש מאז החל הקרב על מוסול וארבעה מטוסי F-16 נמצאים בכוננות על מנת לקחת חלק בקרבות,



טורקיה רוצה למלא תפקיד יותר גדול במערכה על מעוז המדינה האסלאמית בעיראק, אבל ראש ממשלת עיראק, חיידר אל עבאדי, דחה הצעה של אנקרה להשתתף במערכה. שר ההגנה של ארצות הברית, אשטון קרטר, הציע לפני ביקורו בעיראק לתת לטורקיה תפקיד בקרבות. אבל אל עבאדי דחה את הרעיון ואמר כי יאמר לטורקים ש"זה משהו שעל העיראקים לטפל בו". 



משיבים מלחמה


אנשי דאעש הגבירו את התקפות הנגד שלהם נגד צבא עיראק והכוחות הכורדים בניסיון להקל מהלחץ המופעל עליהם. בין היתר, תקפו לוחמי המדינה האסלאמית את העיר קירקוק, העיירה רוטבה ששולטת על הדרך מבגדד לירדן ולסוריה ואת סינג'אר, האזור ממערב למוסול, המיושב על ידי המיעוט היזידי. 

 

ראש המחוז היזידי, מהמה צ'ליל, אמר כי המתקפה על סינג'אר היתה האלימה ביותר בשנה האחרונה. לדבריו, לפחות 15 לוחמים נהרגו בקרב שנמשך שעתיים וחלק מהרכבים שלהם נהרסו מידי כוחות הפשמרגה. 

בורחים לסוריה


בינתיים, מאות מלוחמי המדינה האסלאמית ומשפחותיהם נמלטים ממוסול וחוצים את הגבול לסוריה, כך טוען אחד ממנהיגי השבטים באזור הגבול. שיח' עבאללה אל-יאוור, מנהיג שבטי בעיר ראביה, הנמצאת על הגבול בין שתי המדינות, אמר לרשת CNN שעשרות חמושים מדאעש ומשפחותיהם בורחים ממוסול כל יום וחוצים את הגבול לשכנה מצפון דרך בעאג', נקודת המעבר הנשלטת על ידי דאעש.



לדבריו, נתיב הבריחה של הלוחמים נמצא בשליטה מלאה. אזרחים שנמלטים מהאזור עוברים בדרך כלל לעיר הסורית חול, הנמצאת בשליטת הכורדים, הוא הוסיף.



כוחות הקואליציה טוענים כי השיגו התקדמות משמעותית במהלך הקרבות. כוחות ארטילריה הפגיזו הבוקר עמדות של דאעש בעיירה באשיקה, הממקומת כ-12 ק"מ ממוסול ומוקפת על ידי לוחמי הפשמרגה הכורדים. זאת הפעם השנייה שהכוחות הכורדים מנסים לכבוש את באשיקה, לאחר שבשבוע שעבר הם נאלצו לסגת לאחר לחימה קשה עם אנשי דאעש בתוך העיר.



עם זאת, הפעם נראה שיש סיכוי גדול יותר להצלחה בשחרור העיר, משום שהכוחות חסמו את הדרך הראשית בין באשיקה למוסול, אחד הנתיבים המרכזיים לעיר מאז נכבשה על ידי דאעש ב-2014.



על פי צבא עיראק, מאז תחילת המבצע שוחררו 78 עיירות וכפרים מידי דאעש. בנוסף נמסר כי 772 לוחמי המדינה האסלאמית נהרגו בקרבות, 127 מכוניות תופת נהרסו, כמו גם שני מפעלים לייצור פצצות.