סוכנות הפליטים של האו"ם מסרה אתמול כי על אף שבשנה הנוכחית חלה ירידה דרסטית במספר הפליטים והמהגרים שניסו לחצות את הים התיכון בדרכם לאירופה, מספר הנספים בדרך שובר שיאים. דובר הסוכנות וויליאם ספינדלר מסר כי השנה נרשמו 3,740 קורבנות במהלך הניסיונות לחצות את הים מצפון אפריקה לעבר החופים הדרומיים של אירופה. בשנה שעברה נספו 3,771 בני אדם וההערכות הן כי השיא יישבר בחודשיים האחרונים של השנה, במיוחד מאחר שמדובר בחודשי החורף. עם זאת, הוא ציין כי חלה ירידה חדה במספר הפליטים והמהגרים שניסו לעבור בים התיכון – 327,800 מאז ראשית השנה לעומת 1,015,078 בכל השנה שעברה.

"זה המצב החמור ביותר שראינו אי פעם", אמר ספינדלר במסיבת עיתונאים בז'נבה. "על כל מקרה מוות אחד ל־269 כניסות לאירופה בשנה שעברה, השנה הסבירות עומדת על קורבן אחד ל־88 כניסות. בין לוב לאיטליה הסבירות למות גבוהה אפילו יותר עם הרוג על כל 47 כניסות".
לפי הדובר, המבריחים משתמשים כיום בכלי שיט באיכות ירודה יותר, כמו רפסודות מתנפחות שאינן יכולות לשרוד בים הסוער, וכי הם גם מעמיסים יותר אנשים על כלי השיט. "ייתכן שזה נובע משינוי במודל העסקי של המבריחים או בכוונה לצמצם את יכולת האיתור, אבל זה מקשה על עבודתם של כוחות ההצלה", אמר. אתמול מסר משמר החופים האיטלקי כי קרוב ל־2,200 מהגרים חולצו בשלום במרכז הים התיכון ב־21 משימות חילוץ וכי עוד 16 גופות אותרו במים. הארגון הבינלאומי להגירה דיווח כי עדי ראייה סיפרו כי מספר הקורבנות ככל הנראה גבוה יותר. "ייתכן שיש עוד טביעות שהתרחשו במהלך סוף השבוע ועדיין לא גילינו עליהן", מסר דובר הארגון ג'ואל מילמן.