הקרב הולך ומסתבך: למרות האזהרות המוקדמות של טורקיה ממרחץ דמים נגד המוסלמים הסונים, פתחו היום (שבת) מיליציות שיעיות פרו-איראניות במתקפה בכפרים ממערב למוסול. ואם לא די בכך, בכיר במחוז האוטונומי כורדיסטאן העיראקית הודיע כי עם תום המערכה על העיר יתחילו לנהל מגעים על עצמאות המחוז, דבר שירגיז לא רק את העיראקים עצמם אלא גם את אנקרה.

מטרת המבצע של המיליציות השיעיות היא לכבוש את העיירה תלעפר מידי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) ולנתק את קווי האספקה, כולל סיכול תנועת כלי רכב העמוסים בלוחמי דאעש, ממוסול בעיראק עד א-ריקה בסוריה. המיליציות פועלות כעת ממערב למוסול, האזור היחיד שכוחות הביטחון העיראקי לא הגיעו אליו. יש לציין כי תלעפר הייתה בעלת רוב טורקמני-שיעי לפני שדאעש השתלט על האזור בשנת 2014.

כוחות עיראקיים מיוחדים בקרב במוסול, היום. צילום: רויטרס
דובר ארגון "אל-חאשד א-שאבי", ארגון גג של המיליציות השיעיות, אמר כי מטרות המבצע גם לכבוש את העיירות חאתרא ותל אבתא. הדובר הוסיף כי לאחר שתשוחרר העיר מוסול מידי דאעש, יצטרף ללחימה נגד המורדים לצד משטר בשאר אסד בסוריה. דובר ארגון הגג, אחמד אל-אסדי הדגיש: "אחרי שנפנה את עיראק מכנופיות הטרוריסטים האלה, אנחנו מוכנים לעבור לכל מקום שיש בו איום לביטחון הלאומי העיראקי". עם זה, רוסיה הודיעה כי היא לוקחת על עצמה את האחריות לסיכול מעבר של חמושי דאעש לסוריה.

מעורבותן של מיליציות שיעיות במבצע באזור מוסול מעוררת מחלוקת, אף כי כמה ממפקדיו הבכירים של הארגון הפרו-איראני מדגישים שאין בכוונותיהם להיכנס למוסול, בעלת הרוב הסוני. ג'עפר אל-חוסייני, דובר "גדודי חיזבאללה", אחד מארגוני השיעים בעיראק, אמר כי "המיליציות השיעיות מתקדמות בעיראק בעזרתם של יועצים איראנים וכלי טיס עיראקיים", והדגיש כי בניגוד לצבא עיראק והפשמרגה – הם אינם נתמכים על ידי מטוסי הקואליציה. בכירים סונים, כורדים וערבים בעיראק הביעו התנגדות פומבית להשתתפות הקואליציה השיעית בלחימה.
 

אזרחים כמגנים אנושיים


במקביל לכך, חיילי צבא עיראק התקדמו לעבר העיירה א-שורה, בחסות גל תקיפות אוויריות של הקואליציה בהובלת ארצות הברית וכן ירי ארטילרי לעבר עמדות לוחמי ארגון המדינה האסלאמית בתוך היישוב. קצינים המשתתפים בלחימה טענו כי רוב אנשי דאעש נסוגו מאזור זה לפני כמה ימים ואף לקחו עמם אזרחים המשמשים להם כמגנים אנושיים. עד כה, הצליחו כמה אזרחים להימלט בחסות תקיפת מטוסי הקואליציה: משרד ההגירה העיראקי הודיע כי 17 אלף אזרחים נמלטו מהלחימה באזור זה.

נער מרים דגל לבן במוסול. צילום: רויטרס
הסכנה המוחשית משימוש באזרחים כמגן אנושי הייתה ידועה עוד קודם לכן והנציב העליון של זכויות האדם באו"ם, זיד בן ראעד אלחוסיין, התריע על כך. לדבריו, עד כה קיבל משרדו דיווחים שהג'יהאדיסטים אילצו 200 משפחות ללכת ברגל מכפר סמאליה עד מוסול – רק בשבוע שעבר. כמו כן, על פי האו"ם עד כה חטפו לוחמי הארגון 8,000 משפחות באזור מוסול.
 

ההודעה שטורפת את הקלפים

בינתיים, דובר הקואליציה הבינלאומית הקולונל ג'ון דוראין הודיע כי כוחות הצבא העיראקי החליטו לקחת הפסקת אש למשך יומיים, זאת כדי לבסס את הניצחונות שלהם בשטח. "יעברו יומיים עד שנמשיך להתקדם לעבר מוסול", הדגיש הקצין האמריקאי. במקביל, הודעתו בראיון של ראש ממשלת המחוז הכורדי האוטונומי ניג'רפאן ברזאני, לעיתון הגרמני "בילד" כי המו"מ על עצמאות המחוז יחל בתום המערכה על מוסול, טורפת את הקלפים. 
ברזאני, שנחשב לאיש החזק במחוז, ושומר על שיתוף פעולה עם איראן, טורקיה וארצות הברית, אמר כי "בינתיים אנחנו עסוקים במערכה נגד ארגון המדינה". לדבריו, "לאחר שחרור מוסול, נשב עם שותפינו בבגדד כדי לדון בעצמאותנו. המתנו תקופה ארוכה, וחשבנו שאחרי 2003 תהיה תקווה לעיראק חדשה ודמוקרטית, אך עיראק נכשלה".