עשן לבן בביירות: לאחר 40 סיבובים ו-866 ימים מאז שהנשיא הקודם מישל סולימאן עזב את הנשיאות, בחר היום (שני) הפרלמנט בביירות במועמד המוסכם מישל עאוון, בן ה-81, כנשיא ה-13 של לבנון. עאוון נבחר רק בסבב השלישי, ברוב של 84 חברים מתוך 127 צירים. עם ההכרזה ששודרה בשידור חי בכל ערוצי הטלוויזיה בלבנון, החלו החגיגות ברחבי המדינה. הנשיא הודיע עם בחירתו כי יפעל לשחרר את "מה שנותר מאדמתנו מהכיבוש הישראלי".



בפרלמנט בלבנון 128 מושבים. על פי החוקה, מועמד לנשיאות זקוק לרוב של שני שלישים מהקולות. עאוון קיבל בסיבוב הראשון 84 קולות, והיה זקוק לשני קולות בלבד לבחירתו (86 קולות). בסיבוב השני הוא היה זקוק לרוב מוחלט של 65 כדי לנצח, אך בשל ספירת פתק אחד מיותר, הספירה חזרה לסיבוב שלישי שגם בו הייתה תקלה בספירה. בסיבוב הרביעי נבחר עאוון לנשיא. רמטכ"ל צבא לבנון לשעבר זכה ב-84 קולות, 36 צירים שמו פתקים לבנים, וקולותיהם של שמונה נוספים בוטלו.



בחירתו של עאוון התאפשרה לאחר שגם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הודיע כי יתמוך במועמדותו של עאוון לתפקיד הנשיא הבא של לבנון. שבוע לפני כן הושגה פריצת דרך במאמצים לבחור נשיא חדש, לאחר שסעד אל-חרירי, שהיה ראש ממשלת לבנון, הודיע כי הוא תומך בעאוון. הפרלמנט בלבנון התכנס בשנתיים האחרונות יותר מ-40 פעמים בניסיון לבחור נשיא חדש, אך כשל בשל התנגדות חיזבאללה.




"האיום החשוב - מכיוון ישראל"



עם הכרזת הפרלמנט על הנשיא החדש, בירך נביה ברי, יו"ר הפרלמנט, את הנשיא ה-13 של לבנון, והוסיף לקול מחיאות כפיים: "אנו סומכים עליך להוביל את המולדת אל חוף המבטחים, לאור המצב באזור, בו הולכים לחלק מדינות ערביות". הוא הצביע על סוגיית הפליטים שיש לפתור אותה לאלתר, בעיקר בשל מספרם ההולך וגדל של הפליטים הסורים והפלסטינים ממלחמת האזרחים בסוריה. "האיום החשוב הוא מכיוון ישראל, שמטרתה היא לבנון, שמהווה עבורה יריב כלכלי יחיד באזור כולו", הזהיר ברי.



כרזה של נשיא לבנון הנבחר ברחובות ביירות. צילום: רויטרס
כרזה של נשיא לבנון הנבחר ברחובות ביירות. צילום: רויטרס



לאחר מכן הושבע עאוון כנשיא. בנאומו הראשון בפני הפרלמנט אמר, כי היה רוצה להסתפק בהשבעה היום, אך בשל המצב בו נותרה המדינה ללא נשיא, נאלץ לשאת נאום. "היציבות הפוליטית והשותפות הלאומית, היא הדרך ליציבות המדינה", אמר עאוון. "לכן, יש ליישם את מסמך ההסכמה הלאומי למען אחדות לאומית, תוך פתיחות אחד כלפי האחר".



במסר שכיוון לעבר חיזבאללה, המשתתף בלחימה לצד משטרו של בשאר אסד נגד המורדים בסוריה, אמר הנשיא הנבחר כי "יש להרחיק את לבנון מכל הקונפליקטים האזוריים, כולל המאבק בסוריה, על פי החלטת הליגה הערבית". עאוון הוסיף, כי "נמשיך את המאמצים למען שחרור מה שנותר מאדמתו מכיבוש ישראל, כולל תמיכה בהתנגדות". הוא הדגיש, כי "המדינה תפעל נגד הטרור".