הניסיונות לפתח אמצעי מניעה יעיל לגברים נערכים כבר 20 שנה. כעת נראה כי חלה פריצת דרך בתחום, כשזריקה של הורמונים הוכיחה עצמה כאמצעי מניעה יעיל לגברים. המחקר בנושא, שפורסם במגזין מקצועי בתחום וברשת BBC, נערך בקרב 270 גברים בגילים 18-45 במערכת יחסים מונוגמית של לפחות שנה, ושבנות זוגם הסכימו להשתתף במחקר. המחקר הוכיח יעילות של עד 96% וארבעה הריונות בלבד. עם זאת, מספר גבוה יחסית של נבדקים פיתחו תופעות לוואי כולל שינויי מצב רוח ואקנה (בעיית עור).



במחקר החדש נבדקה ספירת הזרע של כל המשתתפים בתחילת המחקר, והוכחה כתקינה. הנבדקים קיבלו שתי זריקות הורמונים - שילוב של פרוגסטרון עם סוג של טסטוסטרון אחת לשמונה שבועות, והתבצע מעקב אחריהם לאורך שישה חודשים עד שהוכח שספירת הזרע שלהם ירדה משמעותית. לאחר מכן הגברים הסתמכו רק על הטיפול בזריקות כאמצעי מניעה לאורך כשנה. ברגע שהפסיקו לקבל את הזריקות התבצע מעקב לברר כמה זמן נדרש לספירת הזרע לחזור לקדמותה. בקרב שמונה נבדקים לא הייתה חזרה לספירה ההתחלתית של הזרע לאחר שנה ועם סיום המחקר.



20 גברים נשרו בשל תופעות לוואי


החוקרים הפסיקו לקבל נבדקים חדשים בעקבות חשש מהשפעות תופעות הלוואי, בהן דיכאון ושינויים במצב רוח כמו גם כאבי שרירים ואקנה. תופעות אלה גרמו ל-20 גברים לנשור מהמחקר.



ד"ר מריו פסטין מארגון הבריאות העולמי, שהוא ממובילי המחקר, אמר: "מצאנו שיש אפשרות לאמצעי מניעה הורמונלי לגברים שמפחית את הסיכויים להריון לא מתוכנן". ד"ר פסטין הוסיף שחוקרים נוספים מחפשים עכשיו צירופים הורמונליים אחרים של אותם הורמונים וצריכתם בצורה שונה, כמו למשל בג'ל. "זה צעד חשוב במסע למציאת הצירוף הנכון לאמצעי מניעה לגבר", ציין.