דיווח בצל הקרבות: בעוד כוחות צבא עיראק, בסיוע של מיליציות כורדיות ושיעיות, ממשיכים לטהר את הכפרים באזור מוסול, חשף היום (רביעי) בכיר כורדי כי יש מידע שמנהיג ארגון המדינה האסאלמית (דאעש) אבו בכר אל-בגדדי, נמצא בעיר הנצורה. על אף שגורמי ביון אמריקאים הודיעו כי בכירי דאעש החלו לפנות את מוסול בדרכם לסוריה אחרי שהחלה המתקפה לשחרור העיר לפני יותר משבועיים, סיפר פואד חוסיין, ראש הסגל של נשיא המחוז הכורדי האוטונומי מסעוד ברזאני, כי יש לממשלתו מידע לפיו בגדדי עדיין נמצא במוסול.



"בגדדי שם ואם הוא יהרג, זה יביא לקריסתה של כל המערכת", אמר חוסיין בשיחה עם האינדיפנדנט הבריטי, והסביר כי ארגון הטרור יתקשה לבחור יורש עם אותה הסמכות והיוקרה כמו של מייסד דאעש. חוסיין הודה כי אם אכן בגדדי נמצא בעיר, הדבר צפוי לסבך את המערכה מאחר שאנשיו יהיו נחושים למנוע מהכוחות העיראקיים להגיע אליו ויילחמו עד מוות. "ברור שהם יפסידו, אבל לא ברור כמה זמן יעבור עד שזה יקרה", ציין.



"חשש מתקיפה באמצעות פצצות מרגמה"


אחרי שנכנסו אמש לתוך שכונת גוגז'אלי שבמזרח מוסול והשתלטו על בניין הטלוויזיה הממלכתית, המשיכו היום הכוחות המיוחדים של צבא עיראק להחזיק בעמדותיהם ולא התקדמו, זאת מאחר שהלחות הגבוהה והעננות מנעו ממטוסי הקואליציה להעניק את הסיוע האווירי הדרוש לכך.



כוחות עיראקיים בתוך מוסול, אתמול. צילום: רויטרס

במקום זאת, עברו הלוחמים מבית לבית כדי לטהר את השכונה ממחבלים וממטעני חבלה. מדי פעם נשמעו באזור קולות ירי, אולם לא בעוצמות של הלחימה בלילה. "אנחנו חוששים שחמושי דאעש יכולים לתקוף את כוחותינו או את העיר עם פצצות מרגמה", אמר מפקד היחידה ללוחמה בטרור, גנרל עבד אל-ע'אני אל-אסאדי. "לכן, בשביל הביטחון של המשפחות, אנחנו מבקשים מהתושבים להישאר בתוך הבתים". 

גם מחוץ לעיר המשיכו הכוחות בפעילות שוטפת. חברי המיליציה השיעית חאשד א-שעבי הצליחו לשחרר הבוקר את הכפרים אום אל-עיזאם וחובייראת, דרומית מערבית למוסול, ובסך הכל הם השתלטו על 48 כפרים מאז נכנסו למערכה ביום שבת. עם זאת, ביום שלישי בלילה נהרגו 15 מלוחמי המיליציה ו-30 נוספים נפצעו בפיצוצים של מטענים שהותירו אחריהם חמושי דאעש בכפרים שנטשו.



במקביל, המשטרה העיראקית שחררה שלושה כפרים מדרום למוסול, בעוד המיליציה הסונית "שומרי נינווה", שזוכה לתמיכה טורקית, שחררה את אזור עבאסייה, פחות משלושה קילומטרים דרומית מערבית למוסול.



לוחם עיראקי עם שבוי מהמדינה האסלאמית. צילום:רויטרס



בתוך כך, על רקע האזהרות ששלח ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי לטורקיה בעקבות הדיווחים על הצבת כוחות שריון וארטילריה ליד הגבול המשותף לקראת פלישה אפשרית במסגרת המערכה על מוסול, נמשכו היום חילופי המהלומות המילוליות בין המדינות. "אם יש לך את הכוח, למה נכנעת ונתת את מוסול לארגוני הטרור? אם אתה כל כך חזק, למה המחתרת הכורדית כובשת את אדמותיך כבר שנים?", אמר שר החוץ הטורקי, מלבוט צ'בושולו. "אתה אפילו לא יכול להילחם נגד ארגון טרור, אתה חלש".