גורמי ביון בצרפת ובבלגיה הודיעו היום (שלישי) כי הם הצליחו לזהות את אחד המתכננים הראשיים של מתקפת הטרור שבוצעה בפריז בנובמבר אשתקד ושל הפיגוע הכפול בבריסל במרץ האחרון. במקביל, משטרת גרמניה עצרה חמישה חשודים בגיוס מתנדבים לדאעש, בהם מטיף שנחשב לנציג הבולט של ארגון הטרור במדינה. לפי אנשי הביון, אוסמה עטאר (32) המכונה אבו אחמד, בעל אזרחות בלגית ומרוקאית, נמצא בסוריה והוא בן דוד של האחים איברהים וחאלד אל-ברקאווי שהתפוצצו בפיגועים בנמל התעופה בבריסל ובתחנת המטרו בבירה הבלגית.



החשוד נעצר בעיראק בשנת 2005 בשל מעבר בלתי חוקי של הגבול עם סוריה ונידון לעשר שנות מאסר. אחרי ששוחרר בשנת 2012, הוא שב לבלגיה, אולם לאחר מכן נסע לסוריה כדי להצטרף לשורות דאעש. לפי הדיווחים, עטאר גייס שניים מהמחבלים המתאבדים שהתפוצצו ליד אצטדיון הכדורגל סטאד דה פראנס בפריז במהלך המתקפה של ה-13 בנובמבר 2015 וגם את שני בני הדודים שלו לצורך הפיגועים שבוצעו בבריסל ב-22 במרץ.



זהותו של עטאר החלה להיחשף במהלך חקירתו של עאדל חדאדי, אלג'יראי שנעצר בדצמבר שעבר באוסטריה ואשר הגיע לאי יווני יחד עם שני המחבלים מאצטדיון הכדורגל. הוא הודה כי עטאר הוא שארגן את המעבר שלו מסוריה לאירופה וזיהה באותו בצילומים שהציגו בפני החוקרים. שמו של עטאר גם התגלה על מחשב של אחד מהאחים אל-ברקאווי.



שדה התעופה בבריסל לאחר מתקפת הטרור. צילום: Getty Images
שדה התעופה בבריסל לאחר מתקפת הטרור. צילום: Getty Images



אתמול עצרו רשויות הביטחון בגרמניה חמישה חשודים בגיוס מתנדבים עבור דאעש בפשיטות שבוצעו במדינות סקסוניה התחתונה וצפון ריין-ווסטפליה. התביעה הפדרלית אישרה כי העצורים הם אזרח עיראקי (32), אזרח טורקי (50), אזרח גרמני-סרבי (36), אזרח גרמני (27) ואזרח קמרון (26).



יותר מ-800 אזרחי גרמניה יצאו להצטרף לדאעש


החשוד המרכזי הוא אבו וולאה, ששמו האמיתי הוא אחמד עבד אל-עזיז עבדאללה, אזרח עיראקי שידוע בכינוי "המטיף ללא פנים". הוא עמד בשנה האחרונה במרכז של חקירה של רשויות הביטחון בחשד שקיים מוסלמים צעירים על מנת שייסעו לסוריה ולעיראק כדי להילחם לצד דאעש, ואף העניק להם סיוע לוגיסטי וכלכלי.



ביולי האחרון, פשטו כוחות המשטרה על מסגד בעיירה הילדסהיים, אשר נחשב לפעיל מאד בזירה הסלאפית בגרמניה. גם אבו וולאה נשא דרוש במקום ועודד את המתפללים לצאת ולהילחם במסגרת דאעש בסוריה ובעיראק. גם שניים מהעצורים אתמול הם מטיפים שלפי החשד היו קשורים למטיף העיראקי.



לוחמי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס
לוחמי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס



לפי הדיווח ביומון סודויטשה זייטונג, המעצרים היום התאפשרו אחרי שצעיר בן 22 ששב מסוריה בספטמבר האחרון סיפק פרטים על הרשת של אבו וולאה ואף הגדיר אותו בתור "האיש מספר אחד של דאעש בגרמניה".



מנתוני הביון הגרמני עולה כי יותר מ-800 אזרחים גרמנים יצאו להילחם בסוריה ובעיראק, כאשר שליש מתוכם כבר שבו לגרמניה ו-140 נהרגו בלחימה או בפיגועים שביצעו בחו"ל. בחודשים האחרונים קיבל דאעש אחריות על לפחות שלושה פיגועים בגרמניה - התקפה עם גרזן שביצע מהגר אפגני צעיר ברכבת בוורצבורג ובה נפצעו חמישה אנשים, פיגוע התאבדות של מהגר סורי בעיירה אנסבך שבו נפצעו 12 בני אדם ואירוע שבו נער בן 16 נדקר למוות באזור המבורג בחודש שעבר.