בממשל הצרפתי שורר עדיין הלם מניצחונו של דונלד טראמפ. צרפת לוחצת כבר עכשיו לפתוח בהקדם האפשרי במגעים עם נציגי הממשל החדש, "אבל אנחנו מודעים לכך שמדובר בתהליך ארוך שייקח חודשים ארוכים", אומר היום (חמישי) בכיר בממשל צרפתי.



מנהיגי צרפת אינם מכירים את טראמפ, ומעולם לא היו אתו בקשר. שני הצדדים השמיעו הצהרות קשות, ולעתים מבזות, אלה על אלה במהלך מערכת הבחירות. טראמפ התייחס לכישלונה של צרפת להבטיח את שלומם של אזרחיה מול הטרור, והנשיא פרנסואה הולנד חלק על עצם תפיסתו הערכית, הפוליטית, החברתית והדיפלומטית של המנצח בבחירות לנשיאות בארה"ב. עם זאת, הצרפתים מנסים לשדר כלפי חוץ שהעסקים כרגיל. "היחסים עם ארה"ב חייבים להימשך כסדרם. הרי גם עם רוסיה אנחנו ממשיכים לקיים יחסים", אומר הבכיר הצרפתי.



בפריז בוחנים עכשיו את האפשרויות של ביטול חתימתה של ארה"ב על הסכמים בינלאומיים בולטים שעליהם חתמה או שהשתתפה בהשגתם בשנים האחרונות, או אולי אפילו טרפודם למעשה, אם טראמפ אכן יממש את איומיו. בראשם, לצד ההסכמים המסחריים, הסכם הגרעין עם איראן.



חסן רוחאני. צילום: רויטרס
חסן רוחאני. צילום: רויטרס



"הסכם פוליטי ולא משפטי"


בפריז מודים שרק אם תרצה, תוכל ארה"ב להתכחש לו בקלות יחסית. "מדובר בהסכם פוליטי ולא בהסכם משפטי", אומר הבכיר הצרפתי, "מספיק להוכיח , למשל, שייצור האורניום על ידי איראן חרג בכמה גרמים מעל המותר, כדי להשעות או לבטל את ההסכם".



גם חזרה לסנקציות, או עיכוב בהסרתן, הם צעדים קלים יחסית עבור הממשל החדש בבית הלבן. עם זאת, חידוש העסקאות בהיקף גדול עם איראן עשוי להוות, על פי ההערכות, גורם שיעכב ביטול אפשרי, כי החברות הגדולות שכבר חתמו על עסקאות אלה יפעילו לובי נגד ביטול ההסכם. נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס היום לסוגיה וטען כי "טראמפ לא יכול לבטל את ההסכם כי הוא לא נחתם עם מדינה או ממשלה אחת אלא אושר על ידי מועצת הביטחון של האו"ם. לכן, אף ממשלה בודדת לא יכולה לבטל אותו".