יושב ראש הוועדה להגנה וביטחון בבית העליון של הפרלמנט הרוסי, ויקטור אוזרוב, ביקר היום (שני) באיראן ודיווח כי רוסיה ואיראן מקיימות משא ומתן לעסקת נשק בשווי של 10 מיליארד דולר. על פי הדיווח, בכוונת רוסיה למכור לאיראן טנקים מתקדמים מסוג T-90, מערכות ארטילריה, מטוסים ומסוקים. טנק ה-T-90 הוא הטנק המתקדם ביותר בייצור רוסי ומהווה פיתוח של טנק ה-T-72 הסובייטי. הטנק נחשב למתקדם ביותר וכולל מערכות הגנה אקטיביות הדומות ל"מעיל רוח" הישראלית. מעבר לרוסיה, גם צבאות אלג'יריה, ארמניה, אזרבייג'ן, הודו, סוריה טורקמניסטאן ואוגנדה מחזיקות בטנק זה.



עסקת הנשק מגיעה בזמן מתוח ביחסי איראן והעולם לאחר הבחירות בארצות הברית, והבטחתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לבטל את הסכם הגרעין שהסיר סנקציות רבות מעל הרפובליקה האסלאמית, בהן סנקציות שקשורות לסחר בנשק. מצד שני, טראמפ טען כי בכוונתו לחמם את היחסים בין ארצות הברית לרוסיה, יחסים שהתקררו באופן משמעותי בשנתיים האחרונות. רוסיה היא אחת התומכות העיקריות של הסכם הגרעין והמרוויחות הגדולות ממנו ומקיימת מערכת יחסים ענפה עם איראן.



שיתוף פעולה צבאי מחודש


שתי המדינות תומכות במשטר אסד במלחמתו הארוכה בסוריה ונחשבות לבעלות ברית איתנות. עצמת היחסים בין המדינות נחשפה בחודש אוגוסט האחרון, אז דווח כי רוסיה משתמשת בבסיסים איראניים לצורך תקיפות אוויריות בשטחי סוריה. על פי הדיווח, רוסיה פרסה בבסיס חמאדן במערב איראן את מפציצי הקרב האסטרטגיים שלו מדגם טו-22 (המכונים בנאט"ו "בייקפייר") ומטוסי קרב מדגם סוחוי 34.



מטוסי קרב רוסים באיראן.
מטוסי קרב רוסים באיראן.



שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות מתמקד בעיר חלב. ביום שישי האחרון כוחות המשטר הודיעו על התקדמות בלחימה שהם מקיימים נגד ארגוני המורדים הנצורים בעיר. על פי הדיווח, צבא סוריה, בעזרת בעלות בריתו, רוסיה, חיזבאללה ואיראן, הצליח לכבוש מחדש את שכונות אל-מיניאן ודאחיית אל-אסד שבמערב העיר. 



כזכור, העיר חלב היא העיר השנייה בגודלה בסוריה ובמהלך מלחמת האזרחים במדינה הפכה לזירת הלחימה העיקרית בין כוחות המשטר הסורי ובעלות בריתו לבין כוחות המורדים. האזור שבשליטת המורדים נמצא תחת מצור כבד והפצצות קבועות מצד הצבא הסורי. במהלך הלחימה, הצדדים האשימו אחד את השני בפשעי מלחמה ושימוש בנשק כימי.



כמו כן, במהלך השנה החלה רוסיה לספק לאיראן מערכות הגנה אוויריות מתקדמות מדגם S-300, עסקה שעוכבה זמן רב בעקבות הסנקציות שהוטלו על המדינה.