לא הפרשנים או הסוקרים למיניהם מעניינים בשבוע האחרון את מי שעוקבים מקרוב בעולם הערבי אחר תוצאות הבחירות בארצות הברית, אלא דווקא המהנדס הסעודי פייסל אל־חמיסי, הערבי הראשון שחזה את זכייתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בנשיאות בציוץ בחשבון הטוויטר שלו לפני עשרה חודשים.



מאז הזכייה בנשיאות, העניין באל־חמיסי גובר ברשתות הערביות. ההמלצה הראשונה של אל־חמיסי למדינות המפרץ הייתה למהר ולפתוח ערוצי תקשורת עם הדייר החדש של הבית הלבן. “טראמפ הוא אדם טוב לב ואוהב את הידידים שלו”, סיפר בראיון שהעניק לרשת “אל־ערבייה” הסעודית. “הנשיא הנבחר הוא מסוג האנשים שאם אין לך עמו יחסים אישיים, אתה לא תצליח להשיג את מבוקשך. אתה חייב להיות ידיד של טראמפ, שכן הוא אדם שמחשב את הדברים לפי רווח והפסד. הוא לא מבין במדיניות חוץ, והוא לוקח הכל אישית ואינו שוכח במהירות”.



סיפורו של אל־חמיסי עם הבחירות בארצות הברית החל ב־2008, עם קמפיין הבחירות של הנשיא ברק אובמה, שגם את ניצחונו הוא ניבא. “מוזר לי שאנשים רבים הביעו עניין בתחזיות שלי והחלו להפיץ אותן בצורה רחבה מאוד”, אמר. לדברי אל־חמיסי, התחזיות שלו אינו מבוססות על כלי התקשורת המגויסים למען אחד הצדדים. “המקור החשוב ביותר לבדיקת הדופק של העם האמריקאי הוא הטוקבקיסטים”, קבע. “זהו המקום היחיד שאינו מזויף. מדובר באזרחים ספונטניים שכותבים מה שהם חושבים. גם בטוויטר יש דברים לא אמינים, ואילו על פייסבוק נטען שהם ניסו לסייע להילרי קלינטון לנצח”.



לדברי אל־חמיסי, מה שהתרחש במערכת הבחירות האמריקאית חסר תקדים בכל הנוגע לכלי התקשורת. לדבריו, היחסים של בני הזוג קלינטון עם כלי התקשורת השפיעו על תמיכתם בה ועל הסקרים שחזו את בחירתה לנשיאות. “קלינטון היא חלק מהממסד, וכאשר הגיע אדם שהוא אאוטסיידר, כולם העדיפו שהוא יפסיד, כולל מפלגתו, התקשורת, משרד המשפטים והאף־בי־איי", הוא אומר. "אלא שלבוחר האמריקאי הייתה יותר מודעות. הוא מאס בפוליטיקאים והפסיק לבטוח בהם ובהבטחות שלהם. המסר של טראמפ מלכתחילה היה: ‘אני מגיע מחוץ לממסד המושחת, אין לי קשר עם וושינגטון, ולכן אני לא דומה לשקרנים הללו, אלא אחד מכם’. האזרחים רצו שינוי, ולמילים הללו היה מגע של קסם בעיני האמריקאים”.



לפי אל־חמיסי, טראמפ הדגיש שאינו בונה את קמפיין הבחירות שלו על תרומות או לוביסטים, וכך למעשה המחיש את ההבדל בינו לבין קלינטון, שאספה 500 מיליון דולר כתרומות, 400 מיליון דולר מתוכם מלוביסטים. “האזרחים הרגישו שהוא אינו שייך לאיש, ולכן אין אפשרות שישחדו אותו”, מספר אל־חמיסי.



סוחרים בבורסה בכוויית עוקבים בדריכות אחר תוצאות הבחירות. צילום: רויטרס
סוחרים בבורסה בכוויית עוקבים בדריכות אחר תוצאות הבחירות. צילום: רויטרס



"במצב של הכחשה"


לפי הערכת אל־חמיסי, ברני סנדרס, הסנאטור היהודי מוורמונט, שהפסיד לקלינטון בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, היה מסוגל להביס את טראמפ. “לסנדרס היה אותו מסר חברתי שיצא נגד הממסד המושחת”, טען. “סנדרס אף דחה את התמיכה מהלוביסטים והעלה את סוגיית המשרות – דבר חשוב מאוד בבחירות האמריקאיות. הוא היה ‘נקי’ יותר מטראמפ בכל המובנים. הזכייה של טראמפ היא לא ניצחון הקיצוניות, כפי שקובעים פרשנים, אלא ניצחון של הלאומיות האמריקאית. האמריקאים התעוררו עם רגש לאומי, בדיוק כמו הבריטים שנפרדו מהאיחוד האירופי. לאמריקאים לא חשובים נאט”ו, המזרח התיכון או מדיניות החוץ. טראמפ ענה על כל הצרכים הפנימיים שלהם, ולכן ניצח”.



לדברי אל־חמיסי, טראמפ יגלה במהרה כי סעודיה היא בעלת ברית חשובה שלו במזרח התיכון, ועם הזמן יהדק את הקשרים עם ריאד. “להערכתי, בשנה הראשונה תהיה מדינה שתשלם את מחיר ההתנגשות עם טראמפ כדי להוכיח לאזרחי ארצו שהוא חזק, ולכן אסור להתנגש עם הנשיא הנבחר”, אמר אל־חמיסי. “בשנה השנייה והשלישית לכהונה נמצא אדם רציונלי ומפוכח, שלא יהיה שונה מהנשיאים שלפניו”.



המהנדס הסעודי הציע לבכירים במדינות ערב, “להסתייע בפסיכולוגים כדי ללמוד את הרעיונות של האיש שסובל ממגלומניה ויהירות”. לדבריו, “כדי להבין את מדיניות החוץ של טראמפ, יש ללמוד את מדיניות החוץ של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. לדוגמה, בסוגיה של סוריה, טראמפ יתמוך ברוסיה בכך שיש להביס את דאע”ש. הוא יהיה קשה עם איראן בשל תפיסתו השונה בעניין הסכם הגרעין”. אל־חמיסי עצמו תקף את הפרשנים הערבים: “מדובר באנשים עם תפיסות ישנות, שבונים את התפיסה שלהם ממקורות לא ניטרליים, וקשה לשכנע אותם. הם עדיין במצב של הכחשה”.