ממשל טראמפ מתחיל בתכנון תכניות פרקטיות לצורך בניית החומה בגבול עם מקסיקו, והקשחת מנגנוני הרישומים והאישורים לכניסת מוסלמים בארה"ב.


גורם בכיר במפלגה הרפובליקנית אשר מייעץ לטראמפ בנושא ההגירה מסר היום ׁ(רביעי) כי ייתכן כי הממשל החדש של טראמפ יחל להקים את היסודות לבניית החומה טרם בקשת אישור מהקונגרס האמריקאי. מזכיר מדינת קנזס, כריס קובאק, שלקח חלק מרכזי בניסוח ורישום חוקי הגירה נוקשים במדינת אריזונה אמר בראיון כי אנשי המדיניות של טראמפ שוחחו עימו בדבר הצעות ראשוניות לנושא הקשחת אישורי כניסה למהגרים מוסלמים לארה"ב



קובאק, אשר לפי דיווחים בתקשורת מהווה גורם מרכזי בצוות החפיפה של טראמפ, אמר כי השתתף במספר שיחות עם כתריסר מומחים שגם הם חלק מהצוות המייעץ לדונלד טראמפ בימי החפיפה טרם כניסתו הרשמית לתפקיד נשיא ארה"ב. קבוצת החפיפה של טראמפ טרם העבירה תגובה לדיווח ועוד לא אישרה שקובאק לוקח חלק בקביעת מדיניות לממשל החדש. גם הנשיא הנבחר טרם הגיב לדיווחים בדבר תכניות צוות החפיפה.



טראמפ, הנשיא הנבחר, רשם ניצחון מרהיב על המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון כשהפך את בניית החומה בגבול עם מקסיקו במהלך הקמפיין לנושא דגל כחלק מתכנית מקיפה יותר של המועמד הרפובליקני לטפל בנושא ההגירה הבלתי חוקית בארה"ב. עפ"י הדיווחים, בארה"ב שוהים כ-11 מיליון מהגרים בלתי חוקיים, בנוסף לאורך הקמפיין תמך טראמפ בהטלת קשיים בירוקרטיים על כניסת מהגרים מוסלמים לארה"ב.


דרך מילוט מהסכם הגרעין?

אתר הסוכנות היהודית פרסם ידיעה לפיה הקונגרס האמריקאי צפוי לאשר בקרוב חוק שמטיל עונשים פליליים וקנסות על חברות מסחריות שיחרימו את ישראל. מדובר בהרחבה של חוק מ-1970 שנועד להיאבק בחרם הערבי בישראל. ההצעה החדשה כוללת גם איסור על החרמת ההתיישבות ביהודה ושומרון. על הצעת החוק חתומים רפובליקנים ודמוקרטים ביחד ואינו קשור לבחירת דונלד טראמפ לנשיאה החדש של ארה"ב. החוק צפוי לעבור ברוב גדול.



כדי שהחוק ייכנס לתוקף, הוא אמור לעבור בשני בתי הקונגרס, הסנאט ובית הנבחרים, אבל עלול להיתקל בהתנגדות של בית המשפט. הבעיה היא שהחוק החדש עלול להיות במסלול התנגשות עם התיקון הראשון לחוקה האמריקנית, היות והחוק מבקש להטיל אחריות פלילית על צעדים פוליטיים. קבוצות יהודיות ליברליות כמו שדולת j-street בארה"ב וארגוני שמאל בישראל, תומכים אף הם בחרם על ישראל.



בתוך כך, בית הנבחרים האמריקאי אישר ארכה של עשר שנים על סנקציות נגד איראן, מהלך שעשוי לסלול את הדרך עבור הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לצאת מההסכם עם איראן. הסנקציות היו אמורות לפוג בדצמבר 2016.  חידוש הסנקציות יכול להקל על ארצות הברית לצאת מביטול ההשתתפות בהסכם הגרעין באיראן, כשללא חידוש הסנקציות היציאה מהעסקה היתה יכולה להיות יותר מסובכת.


הכור בנתנז. צילום: רויטרס
הכור בנתנז. צילום: רויטרס


האם טראמפ ישפיע לחיוב על העסקים בישראל?

בתוך כך, הערכות פיננסיות בארצות הברית מצביעות על כך שנשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, עשוי להוביל השפעה חיובית על העסקים והטכנולוגיה הישראליים. דניאל ריטר, שותף בכיר בקבוצה בינלאומית למדיניות ציבורית ועריכת דין, אמר ל"ג'רוזלם פוסט" כי ניצחונו של טראמפ יכול למעשה להוביל לזינוק משמעותי בכלכלה הישראלית.

"בשלב הנוכחי, טראמפ עדיין מהווה חידה, ברוב הנושאים ולרוב המדינות. זאת כי בקמפיין הבחירות שלו, הוא התמקד במדיניות הפנים של ארצות הברית", הסביר ריטר. "עם זאת, ככל שאנחנו יכולים לשער ולהעריך - טראמפ בהחלט יכול להיות חיובי לעסקים ישראלים", הוסיף.