פסגת פריז נמוגה כמו הקרחונים: "הסיכויים לקיים ועידת שלום בפריז אינם טובים" – כך אמר אתמול ל"מעריב-השבוע" נשיא צרפת פרנסואה הולנד, המשתתף בוועידת האקלים במרקש שבמרוקו. הולנד אמר כי לדעתו, בשל ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב לא ישתתף הממשל האמריקני היוצא בוועידת השלום הבינלאומית לסכסוך הישראלי־פלסטיני שצרפת רצתה לקיים בחודש הבא, דבר שפוגע באופן ממשי בסיכויים לקיימה.

"אבל הבעיה שנוצרה היא לא רק אי־קיומה של הוועידה", הוסיף הולנד. "אם טראמפ יעמוד בדיבורו, הקהילה הבינלאומית לא תוכל להתאחד כדי לתמוך בתהליך השלום. עצם המחויבות לשלום ולעתיד התהליך יהיו בסכנה".



שר החוץ של ארצות הברית ג’ון קרי אמר ל"מעריב": "אינני יודע מה יקרה עכשיו בעניין הוועידה הזאת". לפני תוצאות הבחירות בארה"ב חששה ישראל כי הממשל האמריקאי ינצל את החודשים שנותרו עד לכניסת הנשיא החדש לתפקידו, כדי להשתתף בוועידה הבינלאומית ואפילו לא להתנגד להחלטה אפשרית נגד ישראל במועצת הביטחון. אולם, כעת נראה כי בחירת טראמפ טרפה את הקלפים.



דיון בוועידת האקלים. צילום: רויטרס
דיון בוועידת האקלים. צילום: רויטרס



עימות ישראלי-פלסטיני בוועידת האקלים


בתוך כך, קרי נשא אתמול במרקש נאום תקיף נגד כוונותיו של טראמפ להסיר את חתימתה של ארה"ב מהסכם האקלים ההיסטורי שהושג לפני שנה בפריז. "אין לאיש זכות לקבל מטעמים אידאולוגיים החלטות שיכריעו את גורלם של מיליארדים של אנשים", אמר. "בשיטה הפוליטית בארה"ב, אדם אחד, גם אם נבחר לנשיאות, איננו יכול לקבל לבדו החלטה כזאת. אין חזרה מן ההחלטות שהתקבלו ומן התהליך שהתחיל". קרי, שזכה לתשואות המשתתפים המודאגים, תיאר באופן דרמטי את האסונות הצפויים מהתחממות כדור הארץ, ובכלל זה המסת הקרחונים.



על רקע בעיות אקולוגיות פרץ אתמול עימות מעל בימת המליאה בין נציגי הרשות הפלסטינית לישראל. ראש ממשלת הרשות רמי חמדאללה האשים את ישראל בכך שהתעשיות שהוקמו בהתנחלויות גורמות לזיהום סביבתי ופולטות גזי חממה - וכי הכיבוש הישראלי עוקר עצי זית ומטעים אחרים.



השר זאב אלקין סיפר בתגובה כי בימים האחרונים פנו לממשלת ישראל תושבים בכפר בדואי בשטח B והתלוננו על מפעל מלט שבונים בניו של אבו מאזן, שעלול לזהם את השטח שמוגדר כשמורת טבע. הסיפור על מפעל המלט, נחשף לראשונה ב"מעריב סופהשבוע".



אלקין הציע שיתוף פעולה טכנולוגי ובתחום התפלת מים לכל מדינות האזור והזכיר את השתתפות ישראל במיזמים של הים התיכון. יושב ראש המושב היה נציג סעודיה, והוא הזמין באופן פומבי את נציג ישראל.