קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תודיע הערב (ראשון) באופן רשמי כי בכוונתה להתמודד על כהונה רביעית בתפקיד. על פי סוכנות הידיעות רויטרס, מרקל סיפרה על כוונתה למספר בכירים במפלגתה - המפלגה הנוצרית דמוקרטית. ההחלטה באה לאחר מספר חודשים בהם התלבטה הקנצלרית אם להתמודד שוב.



מרקל (62) הנהיגה את הכלכלה הגדולה ביותר באירופה לנוכח המשבר הכלכלי ומשבר החוב בגוש היורו. נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שערך השבוע את ביקורו האחרון בגרמניה, כינה אותה בעלת ברית "יוצאת מן הכלל", ומול עליית הימין הקיצוני באירופה וניצחונו של ונלד טראמפ, יש הרואים בה ככמבצר האחרון של הערכים המערביים הליברלים. 



הבעיה: ההגירה והאלימות


מרקל ספגה בחודשים האחרונים ביקורת קשה על מדיניות הדלת הפתוחה שהנהיגה כלפי המהגרים שהגיעו למדינה ופגעה קשות במפלגתה בבחירות האזוריות בגרמניה. מנגד, היא נחשבת לדמות מייצבת באיחוד האירופי, בעיקר לאחר ההחלטה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי ובעקבות בחירתו של טראמפ לנשיא ארצות הברית. על פי סקרים שפורסמו בגרמניה, 55% רוצים שמרקל תמשיך לכהונה רביעית, מול 39% מתנגדים.



למרקל עומדת לרועץ העובדה שבמהלך השנה האחרונה התרחשו בגרמניה מספר אירועים אלימים שבוצעו על ידיד פליטים שהגיעו למדינה ושארגון דאעש אף נטל אחריות עליהם. במסיבת עיתונאים בעקבות האירועים האלימים, אמרה מרקל כי תדבוק בעקרונות שלה לגבי מתן מקלט לאלה שמגיע להם, וכי הפיגועים בגרמניה, יחד עם אלה בניס ובחבל נורמנדי, "מבקשים לעורר פחד ושנאה בין תרבויות ובין דתות".



מרקל היא האישה הראשונה שמחזיקה התפקיד הקנצלר והראשונה בעמדה הזו שנולדה במזרח גרמניה הקומוניסטית. אם תנצח, היא עשויה להשוות את שיאו של הקנצלר לשער הלמוט קוהל, שבאופן אירוני, מרקל היתה זו שב-1999 אמרה למפלגתה שכדאי לה להמשיך בלעדיו. 



גם אם תנצח בבחירות ותמשיך לכהונה נוספת בתפקיד הקנצלרית, עדיין לא ברור אם מרקל תסיים את הקדנציה. בעבר היא אמרה כי היא רוצה למצוא את עיתוי הנכון לעזוב את הפוליטיקה ולא להישאר יותר מדי.