ראשי הממשלה לשעבר פרנסוואה פיון ואלן ז'ופה צפויים להתמודד בסיבוב השני בפריימריז של המפלגה השמרנית בצרפת. מספירת חצי מקולות המצביעים נראה כי מי שצפוי להיות המאוכזב המרכזי הוא הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי שהגיע למקום האחרון. על פי התוצאות המבוססות על 2,912 קלפיות מתוך 10,228 בסך הכל, פיון הגיע אל המקום הראשון כשקיבל כ-43.6% מהקולות, אלן ז'ופה אל המקום השני עם 26.7% והנשיא לשעבר סרקוזי הגיע אל המקום האחרון עם 22.9% מקולות המצביעים.



הסקרים מראים כי המועמד של מפלגת המרכז-ימין שיבחר עשוי להיות הנשיא שיבחר בבחירות 2017 ויכנס אל ארמון האליזה. אם בתוצאות הסופיות אחד המועמדים לא יגיע אל מעל ל-50 אחוזים מהקולות תיערך הצבעת ראש בראש בין שני המועמדים המובילים ביום ראשון הבא, ה-27 בנובמבר.



פרנסוואה פיון, המועמד המוביל לארמון האליזה. צילום: רויטרס
פרנסוואה פיון, המועמד המוביל לארמון האליזה. צילום: רויטרס



יותר משלושה מיליון איש השתתפו בסיבוב הראשון בפריימריז במפלגה השמרנית לבחירות לנשיאות צרפת שייערכו באפריל-מאי 2017, המספר הגבוה הצביע על כך כי גם מי שאינם חברים במפלגות הימין, באו, ככל הנראה, להצביע משום שמדובר בפריימריז פתוחים, ודי היה לחתום על הצהרת עקרונות כללית ולשלם שני יורו כדי להשתתף בהצבעה. אוהדים רבים של מפלגות השמאל, אך גם של החזית הלאומית בימין הקיצוני, "איימו" שיממשו זכות זו כדי להשפיע על קביעת המועמד.



המנצח יתמודד מול מרין לה-פן בבחירות 2017



הספירה הסופית של הקולות עשויה להצביע כבר עכשיו על זהותו של בעל הסיכויים הטובים להפוך באביב הבא לנשיא צרפת, ובכל מקרה, על זהותם של שניים. הצפי הוא, כי בבחירות במאי, אין למועמד הסוציאליסטי, בין אם יהיה זה הנשיא המכהן פרנסוואה הולנד או מועמד אחר, סיכוי לעבור את הסיבוב הראשון, בעוד שמועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן צפויה לעלות לסיבוב השני, אך להפסיד, קרוב לוודאי, למועמד הימין שייבחר בסיבוב השני של הפריימריס ביום ראשון הבא.



מנהיג "הימין הנאור", אלן ז'ופה. צילום: רויטרס
מנהיג "הימין הנאור", אלן ז'ופה. צילום: רויטרס



ניצחונו של דונלד טראמפ בארה"ב טרף במידה רבה את הקלפים גם בצרפת, הן מבחינת אמינות הסקרים, והן מבחינת נושאי הקמפיין. לאחר שראש הממשלה לשעבר אלן ז'ופה הוביל בבטחה במשך חודשים, ערב הבחירות נוצר לפתע סיכוי שווה לשלושה מתוך שבעת המעמדים: ז'ופה, הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי שמנסה קאמבאק חסר תקדים ברפובליקה החמישית, וראש ממשלתו לשעבר פרנסואה פיון.



המנצח יתמודד מולה ראש בראש. מרין לה-פן. צילום: רויטרס
המנצח יתמודד מולה ראש בראש. מרין לה-פן. צילום: רויטרס



ניתן לאפיין את ז'ופה כמייצג "הימין הנאור" והישן בסגנון הנוצרי-דמוקרטי. את סרקוזי כמייצג הימין "הקשה", שרוצה לגרוף את קולות הימין הקיצוני, חסיד היד הקשה כלפי ההגירה והאסלאם ותומך בהפחתת המסים, ואת פיון, כניאו-ליברל, אנטי-אמריקני, פרו-רוסי וקתולי. אך בסתר לבו כל אחד מהמועמדים חולם להיות "קצת טראמפ" וכולם ניסו להופיע בסוף הקמפיין כמתנגדי "השיטה".