עם כניסת הכוחות אל העיר העיראקית מוסול, בקרב שמטרתו להביס את ארגון המדינה האסלאמית דאעש, החלו פרשנים ערבים לשרטט את עתיד העיר, שנחשבת לאחת מהערים הגדולות והאסטרטגיות במדינה. בקרבות המתרחשים אפשר להבחין בקלות באינטרסים של הכוחות המתקוטטים על העיר, שבה הודיע מנהיג דאע”ש אבו באכר אל־בגדדי ביוני 2014, שהוא הח’ליפה של המוסלמים. כפי הנראה, האינטרסים של הכובשים־משחררים של העיר קודמים לאינטרסים של תושבי מוסול בעלת הרוב הסוני. מדובר בקרב שעשוי לקבוע לא רק את פני עיראק, אלא את פני המזרח התיכון הגדול.



לא בכדי, לתמונה נכנסו לצד המעצמות גם מדינות שכנות ובראשן טורקיה (הסונית) ואיראן (השיעית). הראשונה הפסידה בקרב למען כניסת כוחות שישמרו על הטורקמנים והסונים באזור, דווקא מפני אל־חאשד א־שיעי, ארגון גג של הלוחמים השיעים שמקבלים הדרכה, תמיכה, נשק ולוגיסטיקה היישר ממפקד כוחות אל־קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני. הלועגים לאיש ולכוחות האיראנים אומרים כי “כוחות אל־קודס משחררים כל דבר בסוריה, לבנון, תימן ועיראק – מלבד אל־קודס”.



הממשלה בבגדד, שנשלטת בידי השיעים, חייבת לשחרר את מוסול בכל מחיר, כדי לפרוש את שליטתה על כל המדינה. אך במצב הנוכחי, נראה כי ישנן עמדות אחרות, ולמשטר העיראקי לא יהיה קל בכלל בימים הבאים.



מיליציות אל־חאשד א־שאעבי השיעיות פונות לעבר מוסול ומניפות את דגלי גדודי חיזבאללה, ארגון באדר ועסאיב אהל אל־חאק. הארגון האחרון גירש משורותיו ב־31 באוקטובר 49 לוחמים שהואשמו כי ניצלו את חברותם בארגון והשתמשו בשמו כדי להוציא לפועל פשעים.



המיליציות הללו התגייסו כדי לנקום בלוחמים הסונים הקיצונים מדאע"ש. שכן, אנשי דאע"ש טבחו בחודשים האחרונים במוסלמים השיעים באזורים שנפלו לידיהם בצפון עיראק. סרטונים רבים חושפים את הזוועות שנעשות בידי השיעים במוסול ובפריפריה בתקופה האחרונה. אחד מהם, סרטון ויראלי שבו ניתן לראות נער בן 13 שוכב על קרקע חולית, מתחנן על נפשו ואחד הלוחמים השיעים גורר אותו בחולצתו. לבסוף, הלוחם יורה בו ומצווה על נהג הטנק לדרוס אותו כדי לוודא מוות. "זה היה בדיוק מה שעושים אנשי דאע"ש", אמרו בזעם, והכותרות הראשיות שלמחרת פרסום הסרטון הדגישו שצבא עיראק מכחיש כל קשר לתקרית המזעזעת.



אם לא די בכך, סרטון מזעזע נוסף שפורסם הציג לוחם מיליציה שיעי שקורא בשמו של האימאם חוסיין הנערץ, בעוד מסביבו מפוזרות גופות אלמוניות ערופות ראש. לוחם שיעי נוסף משחית גופה, מחייך. זוהי נקמתם של השיעים באנשי דאע"ש. "הם הרגו את חברינו, הכלבים האלה", אומר אחד מהשיעים בברבריות לא שונה מזו של אנשי ארגון המדינה האסלאמית. ההבדל הוא באיכות הצילומים בלבד. בעוד ארגון דאע"ש דאג להפיץ סרטונים ברמה ובאיכות גבוהה מאוד, המיליציות השיעיות מפיצות סרטונים שמצולמים מטלפונים ניידים ברמה ירודה.



הממשלה בבגדד חוששת כעת כי התנדבות המיליציות השיעיות עלולה להפוך מסיוע בשדה הקרב לאתגר לא קטן, וחוששים שהם יצאו מכלל שליטה. לאחרונה נשמעה ביקורת בינלאומית על מעשי המיליציות בשטח, ומוסלמים סונים במדינה האשימו את הלוחמים השיעים במעשי זוועות נגד קהילתם. כמו כן, הממשלה מודאגת שהלוחמים השיעים בקשר הדוק לא רק עם בגדד, אלא גם עם טהרן וארגון חיזבאללה בלבנון. ארגון באדר – הגדול במיליציות השיעיות – מקבל את הוראותיו היישר מהאייתוללות באיראן. בנקודות בידוק ביטחוני בשטחים ששוחררו מחדש בידי אותן מיליציות, אפשר להבחין מיד למי הלוחמים הללו נאמנים. תמונות המנהיג הרוחני של איראן, אייתוללה חומייני, מסגירה את האידיאולוגיה שלהם.




מלאך המוות



עזראל הוא מלאך המוות במסורות מוסלמיות, נוצריות ויהודיות. אבו עזראל השיעי הוא המוציא להורג של המיליציות השיעיות. ערוץ אל־חאדת' הסעודי, ערוץ חדשות השייך לאל־ערביה, שזכה לאחרונה לקיתונות ביקורת מצד מוסלמים סונים בעיקר בעיראק, מאחר שטיפל בכפפות של משי במיליציות השיעיות ואף פקפק בסרטון דריסת הנער באמצעות טנק, התעורר לאחרונה נוכח הפשעים הקשים שעושה המיליציה. הוא מביא את סיפורו של אבו עזראל ומכנה אותו פושע ברברי, שדומה לפושעים של ארגון המדינה האסלאמית. "הוא צולה את קורבנותיו ומבתר אותם כמו קבב", נאמר בפרופיל על האיש. "מדובר בפושע מלחמה עדתי".



מלאך המוות השיעי, אבו עזראל. צילום מסך
מלאך המוות השיעי, אבו עזראל. צילום מסך



לאחרונה נראה אבו עזראל לצדו של אבו מהדי אל־מוהנדס, מפקד שטח באל־חאשד א־שאעבי, שמשרד האוצר בארצות הברית הכניס לרשימת ארגוני הטרור ב־2009. הוא סגנו של מיודענו הגנרל האיראני סולימאני, שנחשב לאישיות החזקה ביותר כיום בעיראק. אבו עזראל קיבל תדרוך על דרכי הרצח ממפקד כוחות הבסיג' הצבאיים למחצה השייכים למשמרות המהפכה, מוחמד נאקדי.



ברור לכולם כי אל־חאשד א־שאעבי נלחם למען אידיאולוגיה שיעית, ועל פי התקשורת הבריטית, לאחר סיום המלאכה שלו בעיראק, הוא יעבור להילחם לצד המשטר העלאווי הסורי בראשות בשאר אסד. לדידם של האיראנים, ככל שהוא משתלט יותר על שטחים, הם יהיו בשליטת טהרן, כך תגבר אחיזת משמרות המהפכה האיראניות על עיראק. לכן, צבא עיראק הותיר את הקואליציה השיעית ממערב למוסול, לפחות כדי להימנע מעימות אפשרי עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן.



עד כה, חמישה שבועות לאחר תחילת מבצע "באים נינווה", המצב אינו מבשר טוב לרוב הסוני במוסול. דאע"ש הוא בן לאותה אלימות ברוטלית של ממשל ראש ממשלת עיראק לשעבר נורי אל־מאלכי נגד השבטים הסונים, מה שהביא להצטרפות מאות מהם למיליציות שנלחמו בממשלה ב־2007, וכך הגבירה ארצות הברית את נוכחותה במקום. גם המיליציות השיעיות אינן באות עם מצב רוח סלחני במיוחד. אותו דבר אפשר לומר על צבא עיראק, שיצא עם זנב בין הרגליים, בבושת פנים, ממוסול. העיר הענקית עצמה מבועתת נוכח תבוסת דאע"ש בפלוג'ה, שכן המצור של אל־חאשד א־שאעבי של השיעים על העיר גרם לנזקים אדירים בעיר השסועה והמפולגת. הדבר הביא את אמנסטי להזהיר את ממשלת עיראק מפני פשעי מלחמה. המיליציות הואשמו גם בחטיפת 640 גברים ונערים סונים והוצאתם להורג וכן בעינויים עד מוות של 50 נוספים. "לא היה קרב שחרור בפלוג'ה", אמר ראש מועצת מחוז אל־אנבאר, סבאח כרהוט.



"זה היה מבצע הרג ועינוי של אזרחים, שנמלטו מדאע"ש אל הכוחות המזויינים, כדי להציל את עורם – וכך סיימו את חייהם עם גורל מר". ואילו זיד רעד אל־חוסיין, נציב זכויות האדם של האו"ם, הוסיף: "הדיווחים אודות העיראקים הנמלטים מפלוג'ה ונתקלים בעינויים, מכות והוצאה להורג ללא משפט - מטרידים מאוד".



המלחמה העדתית שופכת הרבה דם. הכורדים נלחמים על פיסת השטח שלהם למען הקמת מדינה בטוחה משלהם לקראת הכרזת עצמאות, הממשלה באנקרה רואה את עצמה כמגנה על הסונים הערבים והיא תומכת במיליציות הסוניות טורקמניות, אפילו שתפקידם מזערי מאוד במערכה המתמשכת. איראן, למרות יחסה החזק עם נשיא כורדיסטאן העיראקית, מסעוד ברזאני, חוששת שגם הכורדים אצלה ירצו להצטרף . כל זה מותיר קרקע פורייה לאבו עזראל.