התרסקות המטוס הבוליביאני היום (שלישי) בה נהרגו 76 מתוך 81 נוסעי ואנשי הצוות שעל המטוס, וביניהם שחקני קבוצת שאפקואנסה שטסו לגמר הקופה סודאמריקנה, הוא אסון הכדורגל הגדול ביותר בתולדות ברזיל. בעקבות ההתרסקות, שורר אבל כבד במדינה הדרום אמריקאית. נשיא המועדון אמר שהשחקנים היו גיבורים: "הם הבטיחו להביא את הגביע, אבל לא נכשלו במשימה. הם לא הגיעו אליה". שחקנים בכירים של נבחרת ברזיל, כמו ניימאר, קאסמירו ואחרים פרסמו הודעות ברשתות החברתיות והביעו את תנחומיהם למשפחות וזעזוע מהאסון שאירע.



מתוך 22 שחקני אפקואנסה, שמוגדרת כ"לסטר" של הכדורגל הברזילאי, ועלתה מהליגה הרביעית לראשונה בשנים האחרונות, רק שלושה ניצלו בהתרסקות: המגן אלן ראשל, השוער השני ג'קסון פולמן, שרשם העונה רק משחק אחד במדי הקבוצה ובלם הקבוצה הליו נטו בן ה-31, שנמצא זרוק בשטח סמוך למקום התאונה. בנוסף אליהם, ניצלו דיילת ושדר רדיו מקומי. אדם נוסף פונה לבית החולים מהזירה, אך מת מפצעיו בדרך.





בין ההרוגים היו 19 משחקני הקבוצה, המאמן קאיו ג'וניור ונשיא התאחדות הכדורגל של סנטה קתרינה, המחוז בברזיל שאליו השתייכה אפקואנסה. בנוסף אליהם נהרגו 13 עיתונאים, בהם שחקן העבר מריו סרג'יו, שלו שמונה הופעות בנבחרת ברזיל, ששימש כפרשן לרשת "פוקס ספורטס".





המטוס היה בדרכו לעיר מדיין שבקולומביה, בה היה אמור להתקיים הגמר נגד אתלטיקו נאסיונאל ביום רביעי. באתלטיקו הודיעו לאור הטרגדיה, כי הם מוותרים על הגביע ומעניקים אותו לאפקואנסה. נשיא ברזיל, מישל טמר, הודיע על שלושה ימי אבל במדינה בעקבות ההתרסקות, והתאחדות הכדורגל בדרום אמריקה הודיעה על הפסקת כל הפעילויות שלה עד להודעה חדשה.



ממינכן ועד פרו: היסטוריה של התרסקויות


האסון האווירי בקולומביה הוא לא הראשון מסוגו בכדורגל העולמי. ב-1958 התרחש "אסון מינכן" לקבוצת הפאר האנגלית מנצ'סטר יונייטד. האסון אירע בחניית ביניים בנמל התעופה של מינכן, לאחר משחק נגד הכוכב האדום בלגראד כאשר המטוס התרסק בזמן ניסיון המראה. 23 בני אדם, ובהם כדורגלנים גדולים של היונייטד, שכונו "הבייבז של באזבי", על שם מאמן הקבוצה מאט באזבי נהרגו.





אסון נוסף אירע בשנת 1987, כשמטוס ועליו שחקני אליאנסה לימה הפרואנית התרסק באוקיאנוס השקט. כל נוסעי וצוות המטוס, בהם כל שחקני הקבוצה, נהרגו בהתרסקות, למעט טייס המטוס.  





ב-1993 מטוסה של נבחרת זמביה, שהייתה בדרכה למשחק במוקדמות מונדיאל 1994 נגד סנגל, התרסק. אחד המנועים של המטוס נשרף והוא צלל לאוקיינוס האטלנטי. רק כוכב הנבחרת, קאלושה בווליה, ניצל מכיוון שטס בטיסה נפרדת. במקרה אחר בשנת 1969, קבוצת "סטרונגסט" הבוליביאנית התרסקה בלה פאז. 74 נוסעים מתו ובהם כדורגלנים רבים. כמה שנים קודם לכן, קבוצת טורינו האיטלקית הייתה בדרכה ממשחק ידידות בפורטוגל כשהמטוס התרסק בטורינו. באירוע שהתרחש בשנת 1949, נהרגו 31  נוסעים בהם גם כדורגלני הקבוצה.