ההחלטה של הסנאט האמריקאי להאריך את הסנקציות נגד איראן בעשר שנים היא הפרה של הסכם הגרעין, כך טוענים היום (שישי) ברפובליקה האסלאמית. הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי משרד החוץ בטהרן אמר שהדבר ידווח לוועדה האחראית על יישום ההסכם, שנחתם ביולי 2015. בחודש שעבר אמר המנהיג העליון של איראן, אייטולה עלי חמינאי, כי כל הארכה של הסנקציות תפר את ההסכם ואיים בתגובה. 



חוק הסנקציות, עבר אתמול פה אחד בסנאט, כחודש לפני שתוקפו היה אמור לפוג. מטרתו היא להעניש חברות המשקיעות בתעשיית האנרגיה האיראנית. גורמים בארצות הברית אמרו כי הארכת תוקף החוק לא פוגעת בהסכם הגרעין. 



דובר משרד החוץ, בהרם גאסמי, לא פירט מה התגובה האיראנית עשויה להיות, אבל בסוכנות הידיעות אירנ"א דווח כי הוא אמר ש"איראן הראתה את מחויבותה להסכמים הבינלאומיים עליהם היא חשופה, אבל אנחנו גם מוכנים לכל תסריט אפשרי. אנחנו מוכנים להגן על הזכויות שלנו בכל מחיר".



ממשל אובמה, שהסכם הגרעין עם איראן נחשב לאחד מהישגיו הגדולים, לא דחף לחידוש הסנקציות, אבל גם לא הביע התנגדות. גורמים בבית הנבחרים אמרו כי הם מצפים שהנשיא אובמה יחתום על החוק.



ביום רביעי אמר ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, כי ביטול הסכם הגרעין עם איראן יהיה הרסני. ברנן, שצפוי לפרוש מתפקידו עם חילופי הממשל, הזהיר את הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ממהלך כזה, והסביר כי "הרעיון שממשל יבטל הסכם של הממשל הקודם יהיה חסר תקדים, זה יחזק את הקיצונים באיראן אשר שואפים להשיג נשק גרעיני, מדובר בשיא הטיפשות".



בחודש שעבר, אמר נציג סבא"א, ארגון הפיקוח על תפוצת נשק וטכנולוגיה גרעינית בעולם, כי איראן חרגה מהתנאים שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות. לפי הדיווח, איראן חרגה מכמות המים הכבדים שמותרת לה על פי ההסכם, והחזיקה ב-130.1 טון של מים כבדים, זאת לעומת 130 טון שמותר לה. גם בחודש פברואר חרגה איראן ממגבלת המים הכבדים המותרים לה, אז החזיקה ב-130.9 טון. השימוש במים כבדים הוא בעיקר בקירור כורים גרעיניים מהסוג שהאיראנים החלו לבנות באראק, כור שבנייתו לא הושלמה.