התובע הכללי בטורקיה ביקש מבית המשפט באיסנבול לבטל את האישומים נגד קציני צה"ל בפרשת תקרית המרמרה, כך דווח היום (שישי) ב"הורייט דיילי ניוז". הבקשה באה בעקבות הסכם הפיוס בין שתי המדינות שהושג בחודש יוני לאחר חמש שנות נתק' בעקבות פשיטת חיילי צה"ל על ספינת המרמרה, שביקשה לפרוץ את מצור על עזה. כזכור, ביטול האישומים נגד הקצינים היה אחד התנאים לחידוש היחסים בין שתי המדינות.



בהסכם, הוחלט כי ישראל תאפשר לטורקיה הזרמת כספים לבנקים בעזה. סוכם כי ישראל תאפשר הקמת מתקן להתפלת מים במימון טורקי בעזה, וכן הקמתה של תחנת כוח ברצועה שתיבנה לאחר הקמת המתקן להתפלת המים. בנוסף, ישראל העבירה לאנקרה תשלום של 20 מליון דולר כפיצוי לנפגעי הפשיטה. 



כזכור, ההסכם עם טורקיה עורר ביקורת לאחר שסוגיית השבת השבויים והנעדרים בעזה לא הוכנסה כסעיף בעסקת הפיוס. עם החתימה על ההסכם בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא מבין את סבלן של המשפחות שאול, גולדין, מנגיסטו והישאם. "יודע מה עובר עליהם, אני מבקש להבטיח לבני המשפחות, שאנחנו לא נפסיק ולא נעצור, עד שנחזיר אותם הביתה, זוהי מחויבות אישית. זהו כלי נוסף לפעול בנושא".



בראיון לתכנית "עובדה" עם אילנה דיין, אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, כי "אם נצטרך להתערב בעניין הזה, אוכל להביע דעה ואדבר איתם. ואז הם ישאלו אותי, אם הם התחייבו לשחרר אנשי חמאס נשחרר את הגופות. האחריות מוטלת על שני הצדדים. אם הם יגלו אחריות נעשה כמיטב יכולתנו".



אתמול הגיע לאנקרה שגריר ישראל החדש בטורקיה, איתן נאה, לאחר יותר מחמש שנים בהן לא החליפו המדינות שגרירים. השגריר הטורקי לישראל, קמאל אוקם, צפוי להגיע לארץ בשבוע הבא. עם נחיתתו, הודה נאה לטורקים על עזרתם בכיבוי השריפות שפרצו בישראל בשבוע שעבר. "לשתי המדינות יש היסטוריה של עזרה הדדית ברגעי מצוקה", אמר. 



סגן השא איוב קרא (ליכוד), אמר בעקבות ההחלטה, כי "טורקיה מבינה בכל יום שעובר עוד יותר את הצורך להתחבר חזרה למדינת ישראל, כמו בימים הטובים, ואני מעריך שהיא גם תוביל את ישראל לקשרים חדשים עם  מדינות בקואליציה הסעודית. לכן לא מפתיע אותי שהתובע הכללי הטורקי החליט לגנוז את כל ההליכים המשפטיים נגד חיילי וקציני צה"ל בפרשת המרמרה".



סגן השר קרא הוסיף ש"טורקיה הגיעה למסקנה שאויבי ישראל - האיראנים ובמיוחד דאעש, הם גם האויבים שלה, ולכן שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יתחזק ויתעצם בשנים הקרובות"