מועמד מפלגת החירות לנשיאות אוסטריה, נורברט הופר, הודה הערב (ראשון) בהפסדו אחרי שהמדגמים הראו כי מנהיג הירוקים לשעבר, אלכסנדר ואן דר בלן, צפוי לנצח בפער גדול ולמנוע מיריבו מלהפוך לנציג הראשון של הימין הקיצוני מאז מלחמת העולם השנייה שיעמוד בראש אחת ממדינות אירופה.



לפי המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, עולה כי ואן דר בלן נמצא בדרך לניצחון ברור כשהוא נהנה מתמיכה של כ-53% לעומת 47% להופר. מדובר בתוצאה מפתיעה לנוכח הסקרים האחרונים שהראו כי צפוי קרב צמוד מאד בין השניים וההערכות כי יעברו שעות עד אשר תיוודע זהות המנצח.



המומנטום של ואן דר בלן התגבר גם כאשר התברר מתוצאות האמת כי הוא ניצח במדינת וורארלברג בפער של 60.4 אחוז מול 39.6 אחוז. "זו תחושת הקלה והכרת תודה שלא תיאמן", אמר מנהל הקמפיין של ואן דר בלן, לות'ר לוקל, שחלק שבחים למועמד הימין הקיצוני על הקרב שניהל. ועדת הבחירות צפויה לאשר את התוצאות ב-15 בדצמבר והנשיא הבא יושבע ב-26 בינואר.



זמן קצר לאחר מכן, הודה הופר בהפסדו. "חברים יקרים! אני מודה לכם. תמכתי בי באופן מופלא ואני עצוב שזה לא הצליח", כתב בפוסט בפייסבוק. "בירכתי את אלכסנדר ואן דר בלן על הצלחתו ואני מבקש מכל האוסטרים להישאר מאוחדים ולעבוד יחד. כולנו אוסטרים, לא משנה במי בחרנו. תחי אוסטריה מולדתנו".



ואן דר בלן, מצדו, הודה כי לא ציפה לתוצאה כזו, אבל קיווה שכך זה יסתיים. בריאיון באולפני הערוץ הממלכתי ORF, שם גם לחץ את ידו של הופר המפסיד, הוא ציין כי הוא חש "מצוין" והבהיר כי "אפשר לנצח בחירות גם עם עמדות פרו אירופיות". הופר, מצדו, ציין כי הוא רוצה להתמודד שוב על הנשיאות בבחירות הבאות בשנת 2022. 

זו הייתה הפעם השנייה שבה נדרשו אזרחי אוסטריה להכריע בין הופר לבין ואן דר בלן, שני המועמדים הראשונים לנשיאות שאינם משתייכים לאחת משתי המפלגות הגדולות במדינה. במאי האחרון גבר ואן דר בלן על הופר בפער של 31 אלף קולות בלבד, אולם ערעור שהגישה מפלגת החירות על אי סדרים התקבל בבית המשפט העליון שהחליט על ביטול התוצאות. הסיבוב החוזר היה אמור להיערך ב-2 באוקטובר אך נדחה בחודשיים בשל בעיות בדבק של מעטפות ההצבעה.



שני המועמדים נשמעו רגועים כאשר הגיעו להצביע. "אני שקט ויש לי ביטחון", אמר הופר בעת שהגיע עם רעייתו לקלפי בעיירת הולדתו פינקלפלד. "אני בטוח, אבל אתה אף פעם לא יכול להיות בטוח", ציין ואן דר בלן אחרי שהצביע בקלפי ברובע מריהילף בבירה וינה. השניים ציינו כי הם מתכוונים להעביר את היום המתוח עם בני משפחה וחברים.



הבחירות סיימו קמפיין רווי השמצות בין השניים, שכלל בין השאר השחתת השלטים של הופר עם שפם של היטלר בעוד שעל שלטים של ואן דר בלן הושלכה צואת כלבים. במהלך הקמפיין הכריז הופר כי הוא מתכוון לקדם משאל עם על המשך החברות באיחוד האירופי אם טורקיה תהפוך לחברה או שראשי האיחוד בבריסל ינסו לקחת יותר סמכויות על חשבון המדינות.



מנגד, ואן דר בלן גינה את עמדות מפלגת החירות כלפי מוסלמים ומהגרים, כאשר גם בקהילה היהודית קראו לתמוך במועמדותו של מנהיג הירוקים לשעבר. במיוחד בלט סרטון בהשתתפותה של גרטרוד, ניצולה ממחנה אושוויץ, שהזהירה כי התעמולה של הימין הקיצוני מזכירה את הימים האפלים של הנאצים בשנות השלושים.


שר החוץ של לוקסמבורג, ז'אן אסלבורן, אמר בתגובה לתוצאה באוסטריה, כי "אחרי הניצחון של טראמפ והצבעת הברקזיט, המצביעים האוסטרים הראו שהיגיון, סובלנות ואנושיות אינן מילים זרות בבחירות באיחוד האירופי". "התוצאה של הבחירות טובה למוניטין של אוסטריה ולערכים של האיחוד האירופי", ציין. 

נשיא הנציבות האירופית, דונלד טוסק, מסר בהודעת האיחולים כי "בתקופה שבה אנחנו ניצבים מול אתגרים כה רבים, המשך התרומה החיובית של אוסטריה למציאת פתרונות אירופיים משותפים ושמירה על אחדותנו האירופית נותרת חיונית". יו"ר הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, צייץ כי "ניצחונו של ואן דר בלן הוא תבוסה כבדה ללאומנות ולפופוליזם האנטי אירופי שמביט אל העבר". 
מהקונפדרציה של היהודים האירופים נמסר כי "אוסטריה בדיוק עברה מבחן קשה. בואו נקווה שהתוצאות באוסטריה יחזקו כוחות פוליטיים באירופה שמחויבים להילחם בגזענות, באנטישמיות ובשנאת זרים".