עוד מכה לאיחוד האירופי: אזרחי איטליה דחו במשאל עם את הצעותיו של ראש ממשלתם, מתאו רנצי, לרפורמות בשיטת הממשל ברוב גדול, כך על פי סקרי היציאה שפורסמו הלילה (שני). לאחר פרסום הסקרים, רנצי הודה בתבוסה והודיע על התפטרותו מתפקיד ראש הממשלה. על פי הסקרים, בין 61-57 אחוזים מהבוחרים דחו את הצעותיו של רנצי, לעומת 43-39 אחוזי תמיכה. 



בנאומו שלאחר ההפסד רנצי הודה לתומכיו, לקח אחריות על ההפסד והודיע על פרישתו מתפקיד ראש הממשלה. רנצי, נאם כשהוא בסערת נפש ואמר כי "המסע של ממשלתי מסתיים כאן". בתחילת נאומו, הוא פנה לאזרחי איטליה והודה להם על השתתפותם במשאל העם: "אנשי איטליה אמרו את קולם ובאופן ברור, זאת דמוקרטיה, יחי העם האיטלקי שהשתתף. אני מברך את את יריביי ואני מאחל הצלחה לאיטליה". לאחר מכן, הודה ראש הממשלה המתפטר לתומכיו ולהם אמר כי האחריות להפסד רובצת עליו ולא עליהם. " אני לוקח עליי את האחריות על התוצאה. אני הפסדתי, לא אתם. היה לנו רעיון נפלא, רצינו ליצור שיטה פשוטה יותר שתעזור לציבור. לא הפסדתם דבר, מחר תלכו לעבודה ותהיו מרוצים. כמובן שיש כעס וייאוש, אך תהיו גאים בעצמכם".



ירידות בוול סטריט, היורו צונח



בתגובה לניצחון מתנגדי הרפורמות, מדדי המסחר העתידיים בבורסה בניו יורק החלו לרדת, זאת בעקבות חשש למפולת כלכלית באיטליה ועלייה בחוסר היציבות הפוליטית באיטליה ובאיחוד האירופי כולו, בנוסף לכך, מטבע היורו צלל לשיא שלילי של 20 חודשים בבורסות באסיה.



עם זאת, בניגוד למגמה העולמית של דחיית הכוחות שתומכים בסדר הליברלי הקיים, אמש ניצח מועמד מפלגת הירוקים באוסטריה, אלכסנדר ואן דר בלן, את מועמד הימין הקיצוני, נורברט הופר, בבחירות לנשיאות המדינה. עם זאת, תפקידו של נשיא אוסטריה, כמו בישראל הוא סמלי בלבד ואין בידיו כוח ביצועי.



נורסט הופר ואלכסנדר ואן דר בלן. צילום: רויטרס
נורסט הופר ואלכסנדר ואן דר בלן. צילום: רויטרס