מסמכים אמריקניים חדשים שמתפרסמים היום (רביעי) מעוררים שוב את האפשרות שישראל ודרום אפריקה בצעו ניסוי גרעיני משותף לפני 37 שנים. המסמכים הם מעיזבונו של ג'רארד סמית', שהיה שגריר ויועץ מיוחד למניעת הפצתו של נשק גרעיני בממשלו של הנשיא ג'ימי קרטר. המסמכים נזכרים במאמר שמפרסמים שני חוקרים בארצות הברית – אבנר כהן וביל בור.



במאמר הם נוקבים בשמו של ישראלי, ד"ר אנסלם ירון, כמקור אפשרי שסיפק מידע על יכולותיה הגרעיניות של ישראל לעמית אמריקני, פרופסור ג'ק רואינה שחקר מטעם הממשל את הפרשה. ב-22 בספטמבר 1979 קלט לוויין ריגול אמריקני בשם "ולה" הבזק חזק מעל האוקיינוס ההודי, כמה מאות קילומטרים מחופי דרום אפריקה. ההבזק ותופעות הלוואי שלו נקלטו גם בתחנות ניטור במקומות אחרים בעולם. בעקבות ההבזק, התעורר חשד בממשל האמריקני כי הוא תוצאה של ניסוי גרעיני משותף לישראל ודרום אפריקה.



שתי המדינות הכחישו מאז ועד היום את הטענה, אך החשדות האמריקנים התבססו על רקע העובדה כי מאז שנות ה-70 התגלה כי בין ישראל לדרום אפריקה יש שיתוף פעולה גרעיני הדוק, שכלל חילופי מדענים, ידע וחומרים. עם זאת, היו מומחים שטענו כי ההבזק הוא תוצאה של תופעה אקלימית. כדי לפתור את התעלומה מינה ממשל קרטר את פרופסור ג'ים רואינה מה-MIT, לעמוד בראש צוות מומחים. פרופסור רואינה היה מדריכו של ד"ר ירון הישראלי, שיצא לשנת שבתון ומחקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס.



"נהנה לדבר בפתיחות על הגרעין הישראלי"



לפי המאמר, הפרופסור הישראלי היה בשנות ה-70 ראש מיזם בניית טיל הקרקע-קרקע הישראלי הקרוי "יריחו", שמבוסס על רקטה שישראל קבלה מצרפת בשנות ה-60.



"ד"ר ירון נהנה לדבר בפתיחות על ניסיונו הביטחוני", כותבים מחברי המאמר. "הוא סיפר לג'ק רואינה על עבודתו בתכנית הטילים של ישראל ועל הידע שלו על יכולות הגרעין של ישראל". עוד נאמר במאמר כי כשג'ק רואינה נשא הרצאה ב-MIT על הממצאים הלא חסויים של הוועדה שלו, שהסיקה כי ככל הנראה ההבזק לא היה תוצאה של ניסוי גרעיני, קרא לעברו ד"ר ירון בקריאת ביניים "אל תהיה כל כך בטוח".



הוועדה של רואינה הייתה חלוקה בדעתה ולא יכולה הייתה להגיע למסקנה חד משמעית. לימים נטען כי פקידי ממשל בכירים התערבו בדיוניה והיטו את הדו"ח, כך שלא יקבע מסמרות שמדובר היה בניסוי גרעיני משותף לישראל ודרום אפריקה.



במאמר מצוטט ג'רארד סמית', שנפטר ב-1994, כאומר כי "מעולם לא הצלחתי להשתחרר מהמחשבה (שאירוע ה-22 בספטמבר) היה מבצע משותף בין ישראל לארצות הברית". אך כאמור גם מסמכיו של סמית' אינם פותרים למעשה את התעלומה, שנותרה בעינה.