מאבק ממושך מתנהל כבר זמן רב בין כוחות דאעש לצבא מצרים בחצי האי סיני. כמה קורבנות גבתה הלחימה הזאת? אתר "סאסה פוסט" עבר על ההודעות שפרסם דובר צבא מצרים, מוחמד סמיר, בעמוד הרשמי שלו בפייסבוק במהלך 2016, והציג את תמונת המצב: על פי המספרים של דובר הצבא, במהלך השנה הרגו כוחות הביטחון 662 טרוריסטים, בהם אבו דועא אל־אנסארי, מנהיג קבוצת אנסאר בית אל־מקדס, פרובינציה של דאע"ש בסיני. נוסף על כך, השמידו כוחות הביטחון 88 כלי רכב ו־155 אופנועים, הרסו 679 בתים ששימשו מחסה ללוחמי הארגון ועצרו 85 חשודים בהשתייכות לארגון.



בד בבד, הודיע דובר הצבא כי במהלך 2016 "התכפירים" - כינוי לאנשי דאעש - הרגו 33 מאנשי כוחות הביטחון המצרים, בהם שני קצינים בכירים: הישאם מוחמד מחמוד ואחמד עבד א־נבי ביומי. כמו כן, השמיד הארגון שלושה רכבים משוריינים. במהלך הלחימה נפצעו 16 מאנשי כוחות הביטחון.



חדי העין שמו לב שדובר צבא מצרים לא פרסם בעמוד הרשמי שלו הודעה על הריגת תא"ל עאדל רג'אאי, מפקד החטיבה התשיעית בצבא מצרים, שנורה למוות בפתח ביתו בפרברי קהיר ב־22 באוקטובר בידי קבוצה שכינתה את עצמה לווא א־ת'ורה. רג'אאי פעל בשנים האחרונות בצפון סיני נגד תשתיות של ארגוני טרור, ובהם השלוחה של דאע"ש, ונגד המנהרות שחיברו את רפיח המצרית לרצועת עזה.



מאי האחרון היה הקשה ביותר לארגון הטרור. 140 מאנשיו נהרגו ונהרסו 439 בתים ומטות, שעל פי טענות צבא מצרים שייכים להם. חודש אוקטובר היה הקשה לכוחות הביטחון, שאיבדו 12 חיילים. לפי הנתונים שפרסם סמיר, על כל חייל או איש ביטחון מצרי שנהרג בידי דאעש, הורג הצבא 20 "תכפירים".


המשטר המצרי מאפשר רק לדובר הצבא לפרסם מידע על המתרחש בחצי האי סיני. כשצלם עיתון המקורב לשלטון, אחמד אבו דראע, פרסם מידע ללא אישור בתחילת ספטמבר 2013, הוא נעצר ונשלח לכלא צבאי באשמת "פרסום הודעות כוזבות".



בשל המידור שעשה הצבא, אי אפשר לאמוד את מספר האזרחים החפים מפשע שנהרגו במתקפות של חיל האוויר המצרי באזור. אולם העובדה שאין מקורות ניטרליים בחצי האי, מעלה את החשדות הכבדים שלא כל מי שהצבא מכנה "טרוריסטים" הם כאלה, ויש בין ההרוגים גם חפים מפשע, כפי שטענו בחודשים האחרונים אנשי השבטים ותושבים מקומיים, בעיקר מצפון חצי האי.


 


מדינה במשבר



עיתוני מצרים המשיכו לדון השבוע במצב הכלכלי החמור של ארצם. בין היתר הם מבליטים את הפגישה של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי עם סטודנטים תומכים, שבמהלכה נשמע הנשיא אומר שאם הממשלה לא מוצאת חן בעיני האזרחים, על הממשלה להתפטר. “אל־מצרי אל־יום" (המצרי היום) הבליט את דברי א־סיסי לממשלתו בפגישה: "אם המהלכים לא מוצאים חן בעיניכם, אז תתפטרו". באופוזיציה לעגו להצהרה של א־סיסי, והדגישו כי הממשלה היא בעצם זרוע של הנשיא ומי שמוציאה לפועל את המדיניות שהוא מתווה. כל צעד של הממשלה נעשה בהוראת א־סיסי עצמו, אמרו, והוסיפו כי דברי הנשיא הם בבחינת זריית חול בעיניים.

העיתון "אל־אהראם" (הפירמידות) כתב מאמר מערכת על הפגישה ובכותרת הראשית הדגיש את חששות הנשיא ש"חוסר המודעות של העם הוא מזימה". התבטאות נוספת שנויה במחלוקת שלו.

עיתון "אל־ווטאן" (המולדת) חושף בגיליון שהתפרסם השבוע את תופעת הסחר באיברים שמתרחשת בבתי החולים במצרים. מהתחקיר עולה כי מתווכים מנצלים את המצב הכלכלי הקשה שממנו סובלת ארץ הנילוס ומשכנעים אזרחים עניים למכור את איבריהם. "סוחרי האיברים יושבים בבתי הקפה ומחפשים אזרחים במצב סוציו־אקונומי קשה, כדי לרכוש מהם תמורת אלפי לירות מצריות את איבריהם, המיועדים להשתלה בחולים ערבים וזרים", נכתב בעיתון. "הסוחרים עובדים למען בתי חולים פרטיים מפורסמים, מחליפים את מספרי הטלפון שלהם כל הזמן ומתעשרים על חשבון העניים".

חשף כי המצב הכלכלי הקשה גורם לאזרחים מצרים למכור את איבריהם. עיתון "אל ווטאן"
חשף כי המצב הכלכלי הקשה גורם לאזרחים מצרים למכור את איבריהם. עיתון "אל ווטאן"


גם העיתון “א־שורוק" (הזריחה) עסק במשבר הכלכלי והבליט את מחירי העופות שעלו בממוצע ב־2־6 לירות לקילוגרם. "כל המחירים עלו, מלבד המשכורות הקפואות", צוין שם.

סוגיה נוספת שטופלה בעיתוני מצרים השבוע היא המתיחות עם סעודיה. "אל־אהראם" ציטט את שר החוץ סאמח שוכרי, שאמר כי קהיר וריאד נמצאות ביחסים טובים. "היחסים שלנו עם סעודיה עמוקים יותר מכל סערה תקשורתית", אמר שוכרי.

ב"אל־מצרי אל־יום" הדגישו את דבריו של שר החוץ, על שאין התקרבות לאיראן. "הביטחון הלאומי הערבי מתבסס על קהיר וריאד", נאמר בכותרת.
“אל־יום א־סאבע" (היום השביעי) המשיך בקמפיין שהוא מנהל נגד קטאר ורשת אל־ג'זירה. "אל־ג'זירה ממשיכה עם הבושות שלה, ומתייחסת אל ישראל כמדינה ערבית", נכתב במאמר. "פעילי 'החזירה' (שם גנאי שמתנגדי הרשת משתמשים בו, י"ע) הם הראשונים שהכניסו דובר ציוני".

עיתוני הממשלה טענו כי ל"אחים המוסלמים" יש יד בפיגועי קהיר שהתרחשו אתמול, אפילו שהדבר לא הובלט בכותרות הראשיות. ב"אל־אהראם", "אל־מצרי אל־יום" ו"אל־יום א־סאבע" טענו כי מקורבים לקבוצת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק, עומדים מאחורי הפיגועים. מי שהיו ספציפיים יותר הם "אל־אחבאר" (הידיעות), "א־שורוק" ו"אל־ווטאן", שטענו כי תנועת "חאסם", שנחשבת לזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים" במצרים, היא שעומדת מאחורי הפיגועים.