האם ניסיון נוסף לעמוד בהסכם הפסקת אש בחאלב יצליח? פינוי תושבים ממזרח חאלב שבסוריה נעצר היום (שישי) לאחר שהתקבל דיווח על קולות נפץ באזור ממנו יוצאים האוטובוסים המפנים אנשים. גורם סורי המפקח על הפינוי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי זה נעצר בשל "מכשולים". עד ראייה סיפר כי שמע לפחות ארבעה קולות נפץ.



גורמים רשמיים מארגון הבריאות העולמי אישרו כי הפינוי הופסק וכי הצלב האדום והסהר האדום קיבלו הוראה לעזוב את האזור יחד עם אמבולנסים ואוטובוסים. בתוך כך תחנת הטלוויזיה הממלכתית בסוריה דיווחה כי המורדים הפרו את ההסכם עם הממשלה בכך שניסו לקחת שבויים במהלך הפינוי.



המורדים הסורים טענו אתמול כי טורקיה מילאה תפקיד מרכזי כדי לשכנע את מוסקבה להפעיל לחץ על משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, לפעול על פי ההסכם. מדובר באותו הסכם הפסקת אש שהופר שלשום, שעות ספורות לאחר שנחתם. בעקבות שיחת טלפון שניהלו הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, ומקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, הוחלט כי אתמול לפנות בוקר, סמוך לשעה שתיים וחצי, יחודש הסכם הפסקת האש.



המורדים וגורמי אופוזיציה נוספים בסוריה הדגישו אתמול כי ההסכם נחתם למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של המיליציות האיראניות לטרפד את ההחלטה על הפסקת האש. דובר ארגון המורדים המרכזי בעיר, אחראר א־שאם, טען: "היו מאמצים של טהרן לנצל את המצב בחאלב כדי למנוע כל פינוי של אנשינו, אבל בסופו של דבר הושג הסכם למרות העקשנות האיראנית".



העיר ההרוסה, חאלב. צילום: רויטרס
העיר ההרוסה, חאלב. צילום: רויטרס



על פי חלק מהדיווחים באזור, פעילים איראנים ירו אתמול אל עבר שיירת האוטובוסים הראשונה שהובילה בשעות הבוקר פצועים אל מחוץ לעיר הנצורה. לפחות אדם אחד נהרג ועוד שלושה נפצעו, בהם עובד סיוע.



על פי דיווחים נוספים, זמן קצר אחרי שהחל הפינוי מחאלב, ירו כוחותיו של אסד ומיליציות תומכות במשטר, ובהן גם חיזבאללה, לעבר שיירת הפינוי עם הגעתה לגשר א־רמוסה. מנגד דיווחה הטלוויזיה הממלכתית בסוריה כי "במהלך הפינוי ירו טרוריסטים פגזים לעבר שטחים בחאלב הנמצאים בשליטת המשטר, ויש פצועים".



חוליית דאעש נתפסה ברוסיה


גורמים בצבא רוסיה הדגישו אתמול כי הצבא עוקב אחר יישום הפסקת האש ופינוי האנשים מחאלב. לצורך כך, הוסיפו הגורמים, נפתח פרוזדור פינוי משכונת סלאח א־דין עד שכונת א־ראשדין במזרח חאלב. משרד ההגנה במוסקבה אמר כי קצינים בצבא רוסיה הובילו את המורדים אל מחוץ לחאלב, על פי הוראת הנשיא פוטין.



על פי טענת הרוסים, הרשויות בסוריה הבטיחו לשמור על ביטחון המורדים ומשפחותיהם, שפונו לכיוון העיר אידליב. הרוסים השתמשו במל"טים כדי לעקוב אחרי הפינוי שהתבצע ב־20 אוטובוסים ולווה בעשרה אמבולנסים של הסהר האדום הסורי, שהגיעו לדרישת המורדים. בהמשך הודיע משרד ההגנה של רוסיה כי החל פינוים של 5,000 לוחמי מורדים ובני משפחותיהם ממזרח לעיר חאלב. המורדים יוצאו מהעיר דרך מסדרון הומניטרי שאורכו 21 ק"מ. בשעות אחר הצהריים דיווחו ב"אל־ג'זירה" כי השיירה הגיעה לפרברי חאלב המערביים.



בתוך כך מסר אתמול שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה כי כוחות הביטחון עצרו חוליה ובה ארבעה טרוריסטים שלפי החשד, פעלו על פי הוראות מפקד ארגון דאעש בטורקיה, והתוכנית שסוכלה הייתה לבצע פיגועים במוסקבה. על פי הדיווח, בעצורים היו גם אזרחים ממולדובה וטג'יקיסטן.