אתרים איראניים פרסמו בסוף השבוע את תמונתו של גנרל קאסם סולימאני, המשמש מאז 1998 כמפקד "קודס", הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות המדינה. סולימאני נראה בתמונה מטייל עם קצינים סורים בעיר חלב, ששוחררה מחדש בידי צבא סוריה. אזרחים בעיר המופגזת מפנים אצבע מאשימה כלפי המיליציות האיראניות שתומכות במשטרו של בשאר אסד, אשר ניסו לא פעם לעכב את יציאת התושבים והלוחמים ממזרח העיר. מסתמן כי הלוחמים יגיעו לאדלב כדי לנסות למנוע מהמשטר להשתלט עליה.



העיר, הנמצאת בצפון מערב סוריה, נכבשה במרץ אשתקד בידי מיליציות המורדים האסלאמיסטים בהובלת ג'בהת א־נוסרה (שכיום נקרא ג'בהת פתח א־שאם). שליח האו"ם למזרח התיכון, סטפן דה מיסטורה, כבר הביע את חששו שאדלב - הנחשבת לאחד המעוזים החשובים של המורדים הסורים - היא היעד הבא של המשטר הסורי ושל המיליציות האיראניות וחיזבאללה שתומכים בו.



בחודשים האחרונים עסק צבא המשטר בהגליית לוחמי המורדים ומשפחותיהם והאזרחים מהאזורים שהיו בשליטתם - בהם פרברי דמשק (אל־מעדמיה, חאן א־שייח ודאריה) וחומס (פרבר אל־ווער והעיר העתיקה) - לכיוון אדלב, כדי לאסוף אותם במקום אחד. כיום כל הפרשנים מצביעים על העיר הזאת כעל המקום שבו יבוצעו פשעי מלחמה, בדיוק כמו בחלב, העיר שמאז 2012 הייתה מחולקת בין המורדים למשטר.



הפרשן הטורקי באקיר אטג'אן אמר כי "המשטר מעוניין בסוריה שתהיה טובה עבורו. הוא משאיר את מזרח המדינה בידי הכורדים ודאע"ש, שיהרגו אחד את השני במאבק על השטחים". אטג'אן הזהיר כי "יהיו באדלב מעשי טבח גדולים, ויהיו בה קורבנות רבים". עם זאת הדגיש הפרשן הטורקי שגם אם המשטר ישתלט על כל סוריה, הוא לא ישלוט בה בצורה אבסולוטית.



על האפשרות שהמשטר יתקוף את אדלב, אמר הפרשן הפוליטי המצרי סאמח ראשד כי "האסטרטגיה של המשטר הסורי ובני בריתו היא להשתלט בהדרגה על ערים אסטרטגיות, על פי חשיבותן". לדבריו, "זה מה שמסביר מדוע התחילו עם חלב, ולפני כן היו קרבות עזים בפאתי הבירה דמשק. הבא בתור הוא מחוז אדלב, שיש לו חשיבות אסטרטגית. כל הסימנים מראים שהמשטר יתחיל לתקוף באדלב בשנה הבאה, והמטרה היא השתלטות מלאה על העיר, גם אם הדבר יימשך זמן רב".


פינוי האוכלוסיה הגדול ביותר בהיסטוריה. חלב. צילום: רויטרס



ראשד העריך כי ההפגזות הקשות בחלב היו מכוונות להעביר מסר מאיים למורדים החמושים: לא רק חייכם בסכנה, אלא גם חיי המשפחות שלכם. לדבריו, האופוזיציה המדינית והצבאית למדה לקח מהמערכה בחלב: בהיעדר תמיכה חיצונית – בעיקר של ארצות הברית - אי אפשר להתעמת עם המשטר הסורי בהרכבו הנוכחי, שכולל את המיליציות ורוסיה.



 ברית עולם
  


לדברי פרופ' פבריס בלאנש, מומחה לענייני סוריה מאוניברסיטת ליון בצרפת, יש שאלה אחת שעומדת לדיון: האם המתקפות של מטוסי המשטר יתמקדו בעיר אדלב, או בעיר א־רקה או אולי בדיר א-זור?



בלאנש, המשמש גם כעמית מחקר במכון וושינגטון, מסביר שגם אם המצב בדיר א-זור ובאידליב דומה, אין לצבא הסורי אפשרות לתקוף במקביל בשני המקומות הללו. אומנם במערב רוצים לראות את מוסקבה, דמשק וטהרן נלחמות נגד דאע"ש באזור נהר הפרת, ובעיקר בא־רקה, עיר הבירה הסורית של הח'ליפות בסוריה; אולם אסד, ולדימיר פוטין ועלי ח'אמנאי לא סופרים אותם. יש להם יעדים משלהם. עובדה: שום דרישה של אירופה וארצות הברית לא הובאה בחשבון כאשר סוכם על פינוי אזרחים וחמושים מחלב.



גם ההסכם שנחתם בספטמבר בין מוסקבה לאנקרה לא החזיק מים, שכן לאיראנים היו תוכניות אחרות, בהן פגיעה בשיירות, כדי לטרפד את ההסכם ולהעביר לרוסים מסר חד וברור: אנחנו כאן כדי להישאר. הנשיא הרוסי פוטין היה מודאג מהתוכניות הטורקיות, שכן אנקרה הייתה עלולה להקדים תרופה למכה ולמנוע מהמורדים תמיכה לוגיסטית. כעת מתברר שלפני שבוע פוטין והנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן חתמו על הסכם, שלפיו אף אחד לא יפגע בשטח על אדמת סוריה שעליו נלחם האחר, מה שמדגיש בעצם את חלוקת סוריה לאזורי שליטה.



יישום ההסכם הזה, שאיראן נתנה לו את ברכתה, נעשה בהדרגתיות: ראשית נפרדו הלוחמים התומכים בטורקיה מארגון ג'בהת פתח א־שאם, וכך הקלו את המצור על חלב. בד בבד המורדים הפרו־טורקים, בתמיכת הצבא הטורקי, כבשו שטחים בין אעזאז וג'ראבלס, לאורך רצועת הגבול. לאחר מכן, ברגע שצבא סוריה השתלט לחלוטין על חלב, טורקיה תקפה בצורה ישירה את אל-באב.


ההריסות בחלב. רק ההתחלה. צילום: רויטרס
ההריסות בחלב. רק ההתחלה. צילום: רויטרס


עכשיו, אם אסד יחליט לתקוף את מחוז אדלב, הניטרליות של טורקיה תהיה לטובתו. הטורקים ינצלו זאת כדי להשתלט על מנבג' ותל אבייד, שנמצאות בידי הכורדים. הפיגועים שהכו לאחרונה באיסטנבול ובקייסרי, והביאו למותם של כ־60 בני אדם, יהיו יסוד חשוב במסע ההסברה הטורקי בעולם. ארדואן עצמו אמר בסוף השבוע כי "אנחנו במלחמה נגד הטרור". הדברים נאמרו בקריצה לאיחוד האירופי, כדי שיעמוד לצד הנשיא הטורקי במלחמה זו.



טורקיה תרצה לנטרל את הכורדים בערים הסוריות כובאני, קאמשלי ועפרין, כדי להביא לסופו את החלום להקמת כורדיסטן ההיסטורית בין סוריה, עיראק, טורקיה ואיראן. במילים אחרות, זוהי ברית האינטרסים המשותפים. שכן אסד מסרב בתוקף להעניק אוטונומיה לכורדים במחוז חלב, כמו שקיבלו בשכנה עיראק. גם פוטין יהיה מרוצה, שכן הכורדים נמצאים בקשר חזק מאוד עם וושינגטון, וזה יפגע באינטרסים של רוסיה בעתיד.



הנזק למדיניות החוץ של ארצות הברית כבר נעשה. כיום כל העולם מבין כי וושינגטון לא עומדת לצד בני בריתה בשעת האמת. עימות גדול בין טורקיה לכורדים יביא את הממשל החדש של דונלד טראמפ לחשוב בצורה אחרת, עד כדי עימות אזורי רוסי־אמריקאי. אבל גם על זה איש לא חותם.


ועדיין לא אמרנו דבר על שחקן חשוב בעיראק ובסוריה: דאע"ש. שכן על פי המצב במוסול, שכבר חודשיים מנסה צבא עיראק להשתלט עליה, גם לאנשי החליף אבו באכר אל־בגדדי יהיה מה לומר בזירה הסורית.