משטרת גרמניה הודיעה היום (שלישי) כי החשוד הפקיסטני שנעצר בעקבות הפיגוע בשוק חג המולד בברלין אמש, בו נהרגו 12 בני אדם ו-48 נוספים, בהם אזרח ישראלי נפצעו, אינו מעורב בפיגוע והאחראי עליו עדיין מסתובב חופשי. "תפסנו את האדם הלא נכון", אמרו במשטרת ברלין, והוסיפו: "דבר זה יוצר מצב חדש, מכיוון שהאחראי לפיגוע עדיין חמוש וחופשי ויכול לגרום לנזק נוסף". עם זאת, הוסיפו במשטרה שהמידע החדש הועבר לכוחות הביטחון הפרושים בבירה. כמו כן, במסגרת ההיערכות הביטחונית, משטרת ברלין החליטה לסגור את שוק חג המולד באלכסנדרפלאץ שבמזרח העיר, שם אירע הפיגוע.



כזכור, בשעות הבוקר עצרה המשטרה הגרמנית פליט פקיסטני בן 23 בחשד שביצע את הפיגוע שאירע אמש, בו משאית דהרה לעבר באי שוק חג המולד המסורתי בברלין ופגעה בהמון המבקרים, בנוסף לכך כוח משטרתי פשט על מרכז הפליטים בממוקם שדה התעופה הלא פעיל בברלין, שדה טמפלהוף, אך כאמור, לאחר חקירתו של העצור, בה הוא הכחיש מעורבות בפיגוע, הגיעה המשטרה למסקנה כי הוא לא המבצע.




"אם פליט אחרי לפיגוע - זה מתועב ומעורר שאט נפש"



מוקדם יותר התייחסה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לאפשרות שהפיגוע בוצע על ידי פליט ואמרה שאם זה המקרה, "הדבר מתועב ומעורר שאט נפש", והוסיפה כי מדובר במתקפה מתוכננת. "אני עצובה מאוד בקשר למה שקרה אתמול", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה בעקבות הפיגוע, "12 בני אדם שהיו עימנו אתמול ושמחו עימנו לקראת החגים לא יהיו איתנו בחג המולד, זה בלתי נתפס, 50 אנשים נוספים פצועים וחלקם נלחמים על חייהם אני חושבת עליהם, על קרוביהם וחבריהם. חשוב לי שתדעו שאנחנו כאומה עמכם. אני מקווה שתבריאו ותמשיכו לחיות אחרי זה. אני רוצה להודות לכוחות הביטחון והכבאות שעזרו".



"אני סומכת על החוקרים ועל אלה שעובדים בשביל לגלות את האמת מאחורי המקרה. המבצעים ייענשו על פי חוקינו הקשים. ההערכה היא שמדובר בפיגוע טרור. אני במגע עם שר הפנים והנשיא, נקיים שיחה בנוגע למידע הקיים ולפעולות העתידיות. בנוסף ניפגש עם ראש העיר ואני אגיע לנקודה בשביל להביע את צערי".



"מיליוני אנשים, כמוני, תוהים איך אפשר להתמודד עם זה, כשאנו חוגגים את החיים, זה יהיה מתועב אם מדובר בפליט. אנחנו לא יכולים ולא רוצים לחיות


ללא שווקי חג מולד ואירועים, אנחנו לא רוצים לחיות ללא שמחה. אנחנו צריכים את לחיות את השמחה".



פיגוע הדריסה בברלין, אתמול. צילום: רויטרס
פיגוע הדריסה בברלין, אתמול. צילום: רויטרס



הפיגוע החל כאשר נהג משאית התנגש אמש בשוק חג המולד בכיכר ברייטשייד בעיר. על פי הדיווחים שעדיין לא מאומתים, מאחורי המתקפה עמדו שני חשודים - אחד מהם נורה למוות על ידי כוחות הביטחון ואילו השני נעצר. בן דודו של החשוד שנורה למוות, שהינו חלק מחברת המשאיות בה נסעו השניים, סיפר היום בשיחה עם AFP כי הוא לא חושב שלבן דודו יש חלק בפיגוע: "אני מכיר אותו מאז שהיינו קטנים, לא יודע מה קרה לו ואני יכול לערוב לו".



עדת ראייה לאירוע סיפרה אמש לרשת CNN כי החנות שבה שהתה באותם רגעים נהרסה וכולם ברחו. "ידענו שאנחנו חייבים לברוח", סיפרה. "כוחות הביטחון הגיעו מהר מאוד. הנהג לא נראה כאילו הוא מתכוון לעצור. אין סיכוי שזו הייתה תאונה מקרית".



האסון אמש הזכיר לרבים בגרמניה את פיגוע הטרור הקשה שאירע בעיר הצרפתית ניס בחודש יולי האחרון. במהלך חגיגות יום הבסטיליה בעיר שבריביירה הצרפתית, התפרצה משאית - ובה נהג המחבל מוחמד לוחאג'־בוהלל - לעבר אלפי החוגגים בטיילת. לאורך שניות ארוכות פגע המחבל בעוברים ובשבים והותיר 84 הרוגים בטרם נורה למוות בידי כוחות המשטרה. ארגון דאעש קיבל אז את האחריות לפיגוע.




פינוי הפצועים מהשטח. צילום: רויטרס
פינוי הפצועים מהשטח. צילום: רויטרס