הפיגוע בברלין הגיע גם אל הישראלים. משרד החוץ אישר היום (שלישי) כי זוג ישראלים תיירים נפגע בפיגוע שאירע אמש בשוק חג המולד בעיר, כאשר משאית דרסה את באי המקום. הגבר, בשנות ה-60 לחייו, נפצע קשה ומצב אשתו עדיין לא ידוע, והיא מוגדרת כנעדרת מאז הפיגוע. נציגי משרד החוץ הגיעו למקום על מנת לעזור לפצוע ולמשפחתו. הישראלי עבר ניתוח במהלך היום ויצא מכלל סכנת חיים. הרב יהודה טייכטל, רב הקהילה היהודית בברלין, נמצא בקשר עם משפחת הישראלי ושוהה בבית החולים בו הוא מאושפז. במקביל, מתבצעים חיפושים בבתי החולים אחר רעייתו, בתקווה שהיא תימצא בין החיים.



עדיין לא זוהו כל קורבנות הפיגוע ולכן החשש הגדול הוא כי היא נמצאת בין ההרוגים. מוקדם יותר, בשעות הצהריים, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסה, הצביעה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, על כך שמדובר באירוע טרור. כזכור, באירוע נרצחו 12 איש, ו-48 נפצעו: "אני עצובה מאוד בקשר למה שקרה אתמול. 12 בני אדם שהיו עימנו אתמול ושמחו עימנו לקראת החגים לא יהיו איתנו בחג המולד. זה בלתי נתפס, 50 אנשים נוספים פצועים וחלקם נלחמים על חייהם. אני חושבת עליהם, על קרוביהם וחבריהם. חשוב לי שתדעו שאנחנו כאומה עמכם. אני מקווה שתבריאו ותמשיכו לחיות אחרי זה. אני רוצה להודות לכוחות הביטחון והכבאות שעזרו". 



"אני סומכת על החוקרים ועל אלה שעובדים בשביל לגלות את האמת מאחורי המקרה. המבצעים ייענשו על פי חוקינו הקשים. ההערכה היא שמדובר בפיגוע טרור. אני במגע עם שר הפנים והנשיא, נקיים שיחה בנוגע למידע הקיים ולפעולות העתידיות. בנוסף ניפגש עם ראש העיר ואני אגיע לנקודה בשביל להביע את צערי", הוסיפה.



אמש סיפר לירן גבעולי, ישראלי המתגורר בברלין, על האווירה: "בישראל אתה רגיל למאבטחים, ואתה תמיד דרוך, אבל בגרמניה זה שונה. כאן יותר קל לבצע פיגועים. חבל, זה שוק יפה, במיוחד בימים שלפני חג המולד. האנשים הגיעו לכאן כדי לשתות יין, ליהנות ולשמוח. כרגע. כל העיר בחרדה. אנחנו גרים לא רחוק מהמקום וסביבנו המולה גדולה של ניידות. גם בחדשות משדרים פאניקה אמיתית".




ריבלין: "זו מלחמתו של העולם החופשי, זוהי קריאת השכמה"



נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שוחח אחר הצהריים עם נשיא גרמניה, יואכים גאוק, בעקבות מתקפת הטרור. "אדוני הנשיא, בתקופה בה הייתי שמח לשלוח ברכות ואיחולים לשנה החדשה, אני מוצא עצמי נדרש שוב, בעצב וכאב, להביע את תנחומיי בפניך ובפני העם הגרמני בעקבות פיגוע הטרור שאירע אמש בברלין", אמר נשיא המדינה לנשיא גאוק.



"אפילו בתקופה טרגית זו של שברון לב, אנו נחושים לעמוד מאוחדים ואיתנים מול הטרור", אמר הנשיא והוסיף: "ישראל עומדת שלובת זרוע עם גרמניה במאבק נגד שנאה, קיצוניות ודרכי הטרור".



הנשיא גאוק הודה לריבלין ואמר: "תודה לך על דבריך החמים והבעת הניחומים הכנה. אני מעריך מאוד את השיחה שלך, ויודע היטב עד כמה אתה ואזרחי ישראל מבינים את איום הטרור ומשמעותו עבור אומה ועם. ישראל חוותה זאת על בשרה כתופעה כמעט יומיומית לצערנו הרב. אנו יודעים עד כמה עמוקה ההזדהות שלכם עמנו. אני נרגש מאוד משיחת הטלפון שלך ומודה לך עליה מכל הלב". ריבלין הוסיף ואמר: "זו מלחמתו של העולם החופשי כולו, זוהי קריאת השכמה. מי ייתן ובשנה הבאה נזכה לחזות בקץ הטרור והשנאה".



מקורות בגרמניה מציינים כי בעקבות הפיגוע, כוחות מיוחדים של המשטרה פשטו על מתקן הפליטים טמפלהוף הסמוך לשדה התעופה, האנגר שהוסב למעין מחנה, בו ככל הנראה התגורר המחבל.



על פי הדיווחים שעדיין לא מאומתים, מאחורי המתקפה עמדו שני חשודים - אחד מהם נורה למוות על ידי כוחות הביטחון ואילו השני נעצר. בן דודו של החשוד שנורה למוות, שהינו חלק מחברת המשאיות בה נסעו השניים, סיפר היום בשיחה עם AFP כי הוא לא חושב שלבן דודו יש חלק בפיגוע: "אני מכיר אותו מאז שהיינו קטנים, לא יודע מה קרה לו ואני יכול לערוב לו".