ליום שני השחור באירופה יש כבר שם - "אפקט חלב". כשהעולם מתבונן מהצד, בחיבוק ידיים, ונחשף במלוא עליבותו, חסר כל רצון להגיב מעשית במטרה לעצור או לצמצם הרג של רבבות בני אדם חפים מפשע, בהם זקנים, נשים וילדים, שמתחולל תוך הרס וחורבן טוטלי של חלב, התוצאה הבלתי נמנעת היא פיגועי טרור בערים גדולות כמו ברלין וציריך.



ההלם והזעזוע בבירות גרמניה ושווייץ גדולים. שלא כמו איסטנבול - בהנהגת נשיא־רודן שנוי במחלוקת - ברלין וציריך חפות לגמרי ממתחים, ותחושות של סכנה ואיומים זרות לתושביהן.



במרכז האו"ם בניו יורק דיפלומטים מערביים מגלים פחות זהירות ואיפוק משתפקידם דורש. "לא הייתי אומר שפיגועים בערים כמו ברלין וציריך היו צפויים", אמר דיפלומט מערבי ותיק ומוערך, "אבל במחשבה שנייה, לאירועי הטרור האלה בבירות אירופיות רקע משותף: הכישלון הקולוסלי של העולם החופשי, ובייחוד של מעצמת־העל ארה"ב, למנוע ולעצור את השמדת העם המתחוללת לנגד עינינו בחלב".



לדבריו, זו התוצאה כאשר שליט סוריה באשר אסד טובח בעמו, בלי שום תגובה מצד ארה"ב ובשתיקת מעצמות המערב. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לועג במופגן ובמוצהר לעולם החופשי ומפציצים רוסיים ממשיכים להפציץ ריכוזי אוכלוסיה בחלב, כולל בתי חולים.



"אנחנו לא מודעים, או מעדיפים להתעלם מההשפעה שיש להשתוללות פושעת ורצחנית כזאת של אסד ופוטין", אומר הדיפלומט הוותיק, "לא רק בקרב ארגוני טרור, שחשים מעודדים מהיעדר תגובה, אלא גם על יחידים אלימים קיצוניים, שחשים מחוסנים", הוא טוען.