קבר רבי נחמן באומן נחשב לאחד המקומות המתוירים ביותר עבור הקהל המסורתי בישראל, ונחשב למקום מאוד חשוב ואטרקטיבי. אך היום בלילה (רביעי) נדהמו חסידיו ששהו במתחם של הרב לגלות כי המקום הושחת בצורה קשה מאוד. זוהי לא הפעם הראשונה בה מתגלים במקום גילויי אנטישמיות, שבדרך כלל מופנים לאנשים שמגיעים למקום.



האירוע הלילה התרחש בשעות הלילה המאוחרות, כשהחסידים שהגיעו למקום נתקלו בחבורת של שלושה גלוחי ראש שהגיעו למקום, קראו קריאות וזרקו על רצפת מתחם הקבר ראש חזיר עם צלב קרס, וגם שפכו צבע אדום על הרצפה ועל חלק מהקירות. הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, אמר הבוקר בראיון לגל"צ: "אנחנו נבדוק את העניין, יש לנו דרכים לעשות את זה, יחד עם המשטרה ומוסדות מודיעיניים מקומיים, ננסה להגיע אליהם. האלמונים השליכו ראש של חזיר ושפכו דם. השאלה כעת היא מי עשה את זה, לא קל להעביר את זה לשם, כי באזור יש הרבה יהודים שגרים שם במקום".



"לא היו אירועים מיוחדים כאלה, אבל תמיד יש מקרים של אנטישמיות לפני ראש השנה. במקום קטן כזה לפעמים יש תקריות, אבל אני לא יכול להגיד לכם עוד פרטים, עד שלא נדע דברים מהחקירה".




בעקבות האירוע מתריע סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל על עליה באירועי האנטישמיות בעשור האחרון: "האירוע באומן הוא חמור בתעוזה של האנטישמים. מדובר בעליית מדרגה נוספת בגל האנטישמיות בעשור האחרון וראוי שכל ממשלה וממשלה תגנה ותפעל לעצור את השנאה כלפי יהודים בתפוצות לפני שיהיה מאוחר ונצטער עליו". עוד הוסיף חגואל:"אני קורא בלי קשר לכל מי שיכול להרשות לעצמו, לעלות לארץ ישראל, למדינת היהודים המקום הבטוח ביותר".
 
יושב ראש מפלגת יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, פנה הבוקר לשגריר אוקראינה בישראל, גנדי נדולנקו, וקרא לו לחקור במהירות את האירוע האנטישמי. הוא דרש ממנו כי ממשלת אוקראינה תפעל במהרה לשמירה על המבקרים היהודים במקום. "הזדעזעתי הבוקר לשמוע על האירוע האנטישמי, המבחיל והאלים שארע במתחם קבר הרבי נחמן מברסלב באומן באוקראינה. האירוע שהתרחש הלילה הוא בלתי נסבל ומזכיר ימים אפלים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי באירופה. אני מצפה ממשלתך לגנות את האירוע ולפעול בנחישות על מנת לתפוס את המבצעים ולהעמידם לדין במהירות", אמר לפיד.
 
הוא הוסיף: "יהודים רבים מבקרים בקבר הרבי נחמן מברסלב באוקראינה במהלך השנה כפי שאתה יודע. על הממשלה האוקראינית לדאוג לאבטחת המקום ואבטחת המבקרים ולדאוג כי אירועים כאלו לא יחזרו".