"האם שערי הבית הלבן יהיו פתוחים רק בפני אלה המסכימים עם דעותיך, אדוני הנשיא הנבחר?", כך כתב אמש נשיא התנועה הרפורמית, הרב ריק ג'ייקובס, במכתב ששלח אל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. את המכתב לטראמפ שלח ג'ייקובס כתגובה להתבטאויות קשות, שצוטטו בשמו של השגריר המיועד לישראל, דיוויד פרידמן, במאמר שפורסם שלשום ב"לוס אנג'לס ג'ואיש ג'ורנאל". 

לדברי העיתון, דיוויד פרידמן אמר כי בעוד שהממשל החדש ישאף ויפעל ליחסי עבודה עם אייפא"ק ועם ארגונים יהודים השייכים לזרם המרכזי בקהילה, הליגה למניעת השמצה לא תהיה אורחת רצויה בבית הלבן.

ריק ג'ייקובס. צילום: באדיבות האיחוד ליהדות רפורמית


במכתבו לנשיא הנבחר כתב הרב ריק ג'ייקובס, "כיצד, אדוני הנשיא הנבחר, ההתבטאויות של דיוויד פרידמן מתיישבות עם ההבטחה שלך שתהיה נשיא לכל האמריקאים?". ג'ייקובס מזכיר במכתבו את הגדרתו של פרידמן את ראשי ופעילי הארגון ג'יי סטריט כ"גרועים יותר מקאפואים", ואת עצם העובדה כי ראשי הליגה למניעת השמצה מטומטמים בעיניו. כמו כן, הוא שאל, "האם אדוני, הנשיא הנבחר, מסכים להגדרות אלה? האם שוחחת עם פרידמן על כך? האם אתה מרגיש נוח עם הגדרות אלה, עם סגנון כזה?". 

"לא מצפים ממנו למלא תפקיד מועיל"

"אנו מודעים לכך שתפקידו המרכזי של השגריר איננו לקדם את השקפותיו שלו, אלא לייצג את השקפת ממשלת ארה"ב. זאת הסיבה שאנו משתוקקים לשמוע את תשובתך, אדוני, הנשיא הנבחר", הוסיף לומר.

את מכתבו לטראמפ סיים הרב ג'ייקובס באזכור דאגתו מעצם מינויו של דיוויד פרידמן כשגריר בישראל. "מכל מה שאנו יודעים על השקפותיו בנוגע לנושאים יסודיים כמו רעיון שתי המדינות לשני עמים וממה שאני יודע מהתכתבות שהייתה לי עם פרידמן, אין לצפות ממנו למלא תפקיד מועיל". עוד ציין כי "התנועה הרפורמית עדיין לא הצהירה על התנגדותה למינוי פרידמן, אם כי ייתכן ונעשה זאת, אבל אנו רוצים ללמוד יותר על השקפותיו, ויותר מזה על השקפותיך, אדוני הנשיא הנבחר".