היא מכונה אייקון המהפכה. ילדה בת שבע, באנה אל־עאבד, מהעיר חלב בצפון סוריה, שחשבון הטוויטר שלה הפך לאחד המפורסמים ברשתות החברתיות, ואחריו עקבו גם בכירים ברחבי העולם. אל־עאבד, הידועה גם בכינוי באנה החלבית, דאגה לעדכן את העולם בזוועות שעברו עליה מדי יום בידי מטוסי הקרב הרוסיים והסוריים, והחשבון שלה זכה ל־320 אלף עוקבים מרחבי העולם. בסוף השבוע היא הגיעה לאנקרה עם בני משפחתה והתקבלה בכבוד מלכים בארמונו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן.



את חשבון הטוויטר פתחה אל־עאבד עם אמה פאטמה, שהיא מורה לאנגלית, לפני כשלושה חודשים, ושם כתבו השתיים מה עובר על המשפחה בשכונת אל־קאטרגי במזרח חלב, ודרשו להפסיק את הטבח בתושבי מזרח העיר. מהר מאוד עשרות אלפים מהעולם התחילו לעקוב אחר הילדה הקטנה. באחד הציוצים קראה אמה של באנה לשר החוץ הטורקי, מבלוט צ’בושולו, להוציא את המשפחה מחלב הנצורה. השר הטורקי לא נשאר אדיש נוכח הקריאה וצייץ בדף שלו כי הוא מתחייב לעשות כן ואף להוציא את כל הנצורים אל אזור מבטחים.



בשבוע שעבר פונתה אל־עאבד באחד האוטובוסים הירוקים של הפליטים והגיעה לצפון מערב סוריה, שם שולטים ארגוני האופוזיציה, ובשבת היא ובני משפחתה כבר נפגשו עם שר החוץ הטורקי, והיא ביקרה במשרד ראש הממשלה בינעלי יילדרים.



ובינתיים בגזרת התקשורת המקומית: ימים ספורים לפני נפילת מזרח חלב בידי המשטר הסורי ותומכיו מאיראן, חיזבאללה ורוסיה "התאדו" כמה מהעיתונאים שהיו מזוהים עם המהפכה בסוריה. בהמשך הם הודיעו ברשתות החברתיות כי הסגירו את עצמם "וחזרו אל המולדת".



העיתון "כולנו שותפים", שמייצג את האופוזיציה, עשה תחקיר על אותם עיתונאים, והדגיש כי מדובר בסוכנים של המשטר באזורים שבשליטת המורדים. "מדובר במרגלים של המשטר", קבע העיתון וחשף את שמותיהם ותמונותיהם של העיתונאים נעים חואג’כי ובשאר נחאל, שעבדו בצילום למען "חופשיי סוריה", וכן צלם ערוץ "חלב היום" אחמד מוסטפא, שנפצע לפני כמה חודשים במתקפה אווירית של מטוסי אסד. "הם העבירו למשטר נ"צ למקומות החשובים במזרח חלב", ציינו בעיתון האופוזיציה.



נוסף להם, נטש את המערכה בחזרה למשטר גם עאמר אבו שאם, חבר לשכת ההסברה ב"חלב החופשייה". בעיתון נטען עוד כי חלק מהאנשים ש"חזרו בתשובה" היו בקשרים טובים עם הפלגים האסלאמיים, ואף ביקרו במוצבים הצבאיים של פלגים אלה.



לעומת הבורחים והנוטשים, עיתונאים שיעים שהגיעו אל "חלב המשוחררת" התחילו להעלות תמונות וסרטונים, שבאמצעותם הם מפגינים לעג ושמחה לאיד כלפי תושביה המפונים של מזרח חלב לאידליב.



רביע כלה־ונדי, כתב הערוץ האיראני בערבית "אל־עאלם", העלה סרטון שבו נראית גדר שעליה כתב בעל לאשתו: "אל מי שהייתה שותפתי למצור. אני אוהב אותך". כלה־ונדי הגיב בציניות: "איפה אתם היום? הלכתם לאידליב באוטובוס הירוק? ביי. חלב שלנו". ואל מול משפט נוסף שכתבו בני הזוג - "אנו חוזרים, אהובתנו" - אמר: "אנחנו נגיע אליכם עד אידליב. האדמה הזו שלנו. אנחנו לקחנו אותה". הכתב ביקש מחייל סורי לירות באוויר לאות שמחה, והאחרון נענה מיד.



גם סוהיב אל־מסרי, כתב הערוץ העיראקי המזוהה עם השיעים "אל־כאוות’ר", התלוצץ בחשבון הטוויטר שלו על חשבון המפונים, וכאשר נודע כי פונה אחרון האזרחים מהעיר המופצצת, אמר: "יצא הכלב האחרון מחלב".