נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע כי הנשיא אסד והמורדים בסוריה הסכימו היום (חמישי) על הפסקת אש ועל התחלת שיחות שלום. לדבריו "הושגה הפסקת אש כוללת, שנכנסת הלילה בחצות לתוקף. ההסכם שברירי ודורש סבלנות רבה". פוטין שיבח את ההסכם ואמר כי הוא תוצאה של עבודתם של שרי ההגנה והחוץ הרוסים וכן של שותפיה של מוסקבה באזור. פוטין הוסיף כי הוא הסכים להצעת משרד ההגנה להמעיט את הנוכחות הצבאית של רוסיה בסוריה אך הבהיר כי למרות זאת "מוסקבה תמשיך להלחם בטרור הבינלאומי ולתמוך בממשל הסורי". יש לציין כי הפסקת האש לא כוללת שתי קבוצות ג'יהאד מרכזיות בסוריה, דאעש וג'בהת פאתח אל שם, כך לפי מקורות בטורקיה. 



פוטין הכריז כי נחתמו שלושה מסמכים: מסמך ראשון הוא ההבנות להפסקת האש בין הממשלה לשבע קבוצות אופוזיציה, המסמך השני כולל את המנגנון היישום, והשלישי הוא הצהרת כוונות ליישוב הסכסוך כולו. לפי דיווחים, ההסכם תקף גם לגבי מזרח גוטה, אזור בסמוך לדמשק, שמוחזק בידי המורדים. אחמד רמדן, דובר האופוזיציה הסורית, אמר כי הם תומכים בהפסקת האש: "אנחנו קוראים לכל הצדדים לציית להפסקת האש". 



כורדים בסוריה: "מקימים שלטון אוטונומי בצפון המדינה"


שר החוץ של טורקיה מבלוט קאבוסוגלו אמר מוקדם יותר כי רוסיה וטורקיה ישמשו כערבות לתכנית. יש לציין כי שתי המדינות תומכות בצדדים שונים בסכסוך שנמשך כבר יותר מחמש שנים. מוקדם יותר החודש, מוסקבה ואנקרה ניהלו מו"מ על הפסקת האש בחלב, מה שהוביל לפינוי של עשרות אלפים מורדים ואזרחים מהמקום. הפסקות האש אחרות במהלך השנה, ביוזמת בריטניה וביוזמת ארצות הברית ורוסיה, לא החזיקו מעמד. 



הפסקת האש התקבלה ברגשות מעורבים בסוריה, שם מפקפקים ביכולת שלה להחזיק מעמד. התגובה הראשונה הגיעה דווקא מקבוצת מורדים השייכת לכורדים, שהחליטו על דעת עצמם להקים מערכת שלטונית אוטונומית בצפון המדינה. המהלך, כמובן, לא קיבל את הסכמת יתר הצדדים, וכעת נדמה כי זה יהיה אחד המכשולים לקראת המשך הדרך. נשיא טורקיה ארדואן ומקבילו הרוסי פוטין שוחחו היום ביניהם על ההחלטה, וסיכמו כי השיחות ייערכו ככל הנראה בקזחסטן. על פי רשת אל ג'זירה, העיר אל-באב נמצאת תחת מתקפה של הכוחות הרוסים, שפתחו חזית כנגד המדינה האסלאמית, ששולטת במקום.