ביום שישי שעבר פרסמה הקונסוליה הרוסית בסן פרנסיסקו בחשבון הפייסבוק שלה צילום של שולחן עמוס במטעמים, בהם ביצים ממולאות וכיסני בצק, שהוכנו לקראת מסיבת השנה החדשה שתוכננה להיערך במקום. "לא נוכל לפנק אתכם יותר עם מזון רוסי אותנטי", התנצלו הדיפלומטים הרוסים בפוסט.


הסיבה לכך, הסבירו בנציגות הרוסית, היא שהשף של הקונסוליה הופיע ברשימת 35 הדיפלומטים שנדרשו לעזוב את המדינה בתוך 72 שעות, כחלק מצעדי התגובה שעליהם הכריז הנשיא ברק אובמה בעקבות קביעת סוכנויות הביון כי רוסיה התערבה במערכת הבחירות לנשיאות במטרה להשפיע על התוצאות. לפי האמריקאים, אותם דיפלומטים השתייכו לסוכנויות הביון הרוסיות ועסקו באופן פעיל באיסוף מודיעין על אדמת ארה"ב.



"הם הוגדרו 'פעילי ביון'. זה ביזארי ומגוחך", נכתב בפוסט של הנציגות הרוסית. "אחד האנשים שגורשו היה השף של הקונסוליה. הוא הגיע מהעיר ההיסטורית ירוסלבל והיה טבח מקצועי, שמאות מאורחינו נהנו מההתמחות שלו במשך שלוש שנים. הוא יעזוב אותנו עם רעייתו ועם בנו בן השנתיים".



לפי ה"ניו יורק טיימס", בשבועות שקדמו להכרזה של אובמה על הצעדים נגד רוסיה - שכללו גם סגירת שני מתחמים רוסיים בניו יורק ובמרילנד וסנקציות על ארבעה בכירים במודיעין הצבאי - הנחה הנשיא את הבולשת ואת סוכנויות הביון לגבש רשימה של אזרחים רוסים שלפי החשד מעורבים בפעילות ריגול. בעקבות זאת, הוחלט להתמקד בנציגים רוסים בוושינגטון ובסן פרנסיסקו.



ברק אובמה. צילום: רויטרס



למרבה ההפתעה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לא נקט צעד דומה, אף על פי שבמשרד החוץ במוסקבה המליצו להגיב כך, ואף הזמין את ילדי הדיפלומטים האמריקאים להשתתף בחגיגות ראש השנה האזרחית בקרמלין. ההערכות הן כי פוטין ממתין לכניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן בתקווה לשינוי ביחסים בין המדינות. ואכן, הנשיא הנבחר שיבח את המנהיג הרוסי על החלטתו והבהיר כי יבטל את העיצומים.



ביום שני בבוקר נחת במוסקבה מטוס ששלח הקרמלין ועליו 35 הנציגים הרוסים שגורשו, יחד עם בני משפחותיהם. "זה פשוט לא אנושי", אמר הקונסול הרוסי בסן פרנסיסקו, סרגיי פטרוב, שסיפר לעיתונאים כי אנשי הצוות שסולקו קיבלו התראה של יום אחד בלבד כדי להתארגן לעזיבה הפתאומית. אבל הוא הבטיח כי גם בכוחות מצומצמים, אנשי הקונסוליה "יישארו ידידים של העם האמריקאי ויפעלו לקירוב לבבות בין האומות שלנו".



גירוש הדיפלומטים והסנקציות הנוספות היו אקורד סיום צורם לשמונה שנות היחסים בין ממשל אובמה לבין הקרמלין, מערכת שהחלה בתקווה גדולה להתקרבות מחודשת בין המדינות, והסתיימה בנתק כמעט מוחלט בין וושינגטון לבין מוסקבה (למעט הידברות מינימלית בסוגיות שנוגעות בעיקר למלחמה בסוריה). צעדי התגובה האמריקאיים הזכירו שוב כיצד 25 שנה אחרי קריסת ברה"מ, המנטליות של המלחמה הקרה עדיין קיימת בוושינגטון ובמוסקבה גם במאה ה-21, עם משחקי ריגול שלא נשארים רק על מסך הטלוויזיה או בספרי המתח.



גירוש המוני



כמו בתחילת השבוע הנוכחי, גם בסוף אוקטובר 1986 המריא מוושינגטון למוסקבה מטוס עמוס בדיפלומטים רוסים, שיאו של הגירוש הגדול ביותר של אנשי צוות רוסים בנציגויות הדיפלומטיות בארה"ב. אולם בניגוד למצב הנוכחי, לפני שלושה עשורים לא ישבו הרוסים בחיבוק ידיים וסיפקו תגובה נוקבת משלהם.


תחילתו של המשבר בסוף אוגוסט 1986, כאשר גנאדי זכרוב, אזרח סובייטי שעבד באו"ם, נעצר על ידי סוכני ה-FBI בניו יורק בחשד לריגול, אחרי ששילם למודיע של הבולשת תמורת מידע על מנועים של מטוסי קרב אמריקאיים. יומיים לאחר מכן עצרו הרוסים את העיתונאי האמריקאי ניקולס דנילוף, הכתב במוסקבה של "יו-אס ניוז אנד וורלד ריפורט", בחשד לריגול ולהחזקת מסמכים מסווגים.



אף שהשניים שוחררו כעבור שבועיים והוחזרו לארצותיהם, החל מעגל של עין תחת עין. הנשיא רונלד רייגן הורה לגרש 25 דיפלומטים בנציגות הסובייטית באו"ם בטענה שהם סוכני ביון, ומנגד החליטו בקרמלין לגרש חמישה דיפלומטים אמריקאים. הבית הלבן המשיך בצעדי התגובה, הוא גירש עוד שלושה רוסים וצמצם את מספר העובדים בשתי הנציגויות הדיפלומטיות הרוסיות בארה"ב על מנת שמספרם יהיה זהה למספר אנשי הצוות האמריקאים בברה"מ. הרוסים שוב לא שתקו והורו לכל 260 הסובייטים שעבדו בנציגויות האמריקאיות להפסיק את העבודה באופן מיידי.



השיא הגיע בסוף אוקטובר, שבועות ספורים אחרי פגישת הפסגה באיסלנד בין רייגן לבין מיכאיל גורבצ'וב, כאשר הנשיא האמריקאי הורה לגרש 55 דיפלומטים רוסים שהיו מוצבים בוושינגטון ובסן פרנסיסקו בחשד שהיו מעורבים בפעילות ריגול. עם זאת, הפעם עשו שתי המדינות מאמצים להרגיע את הרוחות במהירות. שנה לאחר מכן כבר חתמו שני המנהיגים על הסכם היסטורי לפירוק כל הטילים קצרי הטווח ולטווח בינוני.



מרגלים בתוכנו



המקרה הבולט ביותר מאז תום המלחמה הקרה, שגם מזכיר את עלילתה של סדרת המתח "האמריקאים", התרחש ביוני 2010, כאשר נחשפו עשרה סוכנים רדומים של סוכנות ביון החוץ הרוסית (SVR) שנשלחו על מנת להתערות בחברה האמריקאית, לעתים אף תוך הקמת משפחות, במטרה לאסוף מודיעין ולגייס מקורות אסטרטגיים.



מעצרם של עשרת החשודים והבאתם בפני בית משפט פדרלי היו הסיום הדרמטי של חקירה חשאית ממושכת. במשך חודשים הצליחו אנשי מערך הריגול הנגדי של הבולשת לעקוב אחרי הסוכנים, ובין השאר הצליחו לצלם אותם כאשר הם משאירים חבילות ומסרים שכתובים בדיו סתרים בנקודות מסתור מוסכמות או מקיימים פגישות. לפי כתב האישום, הסוכנים הצליחו לנהל חיים כפולים תוך שימוש בדרכונים מזויפים, מילות קוד ושידורי רדיו מקודדים. אולם הם לא הצליחו לחדור לעומק ולהשיג חומרים מודיעיניים משמעותיים - המטרה שלשמה נשלחו.



ימים ספורים אחרי המעצר גיבשו ארה"ב ורוסיה את עסקת חילופי המרגלים הגדולה ביותר מאז קריסת ברה"מ. כל עשרת המרגלים הרוסים הודו בעבירות שמיוחסות להם, ומיד לאחר מכן הועלו למטוס לווינה, שם שוחררו חזרה למוסקבה בתמורה לשחרורם של ארבעה בני אדם שריצו עונשי מאסר ברוסיה על ריגול וקשרים עם סוכנויות ביון מערביות.



יותר משש שנים וחצי עברו מאז חשיפת הפרשה, אבל בעוד שתשעה מבין הסוכנים הסמויים נעלמו בין הצללים, ככל הנראה בנו לעצמם מחדש את החיים ברוסיה עם תפקידים אחרים בשירות הביון או עזבו לגמרי את עולם הריגול, ממשיכה הצלע העשירית - אנה צ'פמן - לבלות באור הזרקורים.



מאז שובה למולדתה, הספיקה המרגלת אדומת השיער לדגמן על שערי מגזיני אופנה רוסיים, ובראשם המגזין "מקסים", להצטלם בעירום חלקי, להגיש תוכניות בטלוויזיה, להשיק קו אופנה וללדת בן. כעת היא מפעילה עמוד אינסטגרם שבו היא לא רק מעלה תמונות שלה בפוזות של דוגמנית, אלא גם מתייחסת לסוגיות אקטואליות. אחרי ההתנקשות בשגריר הרוסי בטורקיה בחודש שעבר, היא פנתה לדיפלומטים המערביים ששלחו את תנחומיהם ותהתה "האם אלה לא אתם שהאשימו את המדינה שלנו בפשעי מלחמה מומצאים בסוריה? האם אלה לא הייתם אתם שהאשימו אותנו ברצח נשים וילדים?".



צרות עם נשים


לפני שנתיים נחשפה עוד פרשת ריגול רוסית בלב ארה"ב ובמרכזה יבגני בוריאקוב, ששימש בכיר בסניף מנהטן של הבנק הממלכתי הרוסי ונשקונומבנק, אולם לטענת התביעה הפדרלית היה סוכן בלתי רשמי של ה-SVR.



לפי כתב האישום, בוריאקוב השתייך לרשת שבה היו חברים גם איגור ספורישב, ששימש נציג הסחר של רוסיה בניו יורק, וויקטור פודובני, שהיה נספח בנציגות הרוסית לאו"ם, אולם בעוד בוריאקוב נלכד, עמיתיו שהחזיקו בדרכונים דיפלומטיים הצליחו להימלט. המעקב אחריהם נפתח אחרי חשיפת רשת הריגול של צ'פמן וחבריה והתברר כי גם הם השתמשו במסרים מקודדים וקיימו פגישות חשאיות לצורך העברת מידע.



לטענת התביעה, שלושת חברי הרשת היו אמורים לאסוף מידע על הסנקציות נגד רוסיה ועל המאמצים האמריקאיים לפתח מקורות אנרגיה חלופיים, אולם אחת המשימות המעניינות שלהם הייתה לגייס נשים אמריקאיות שישמשו כמרגלות, אם כי הסתיימה ללא הצלחה יתרה.



"יש לי הרבה רעיונות לגבי נשים כאלה, אבל הרעיונות האלה לא ישימים, כי הן לא מאפשרות לך להתקרב מספיק", אמר ספורישב בתסכול באחת ההקלטות. "וכדי להיות קרוב, אתה צריך לשכב איתן או להשתמש במנופים אחרים כדי להשפיע עליהן לבצע את הבקשות שלך. לכן, כאשר אתם מדברים איתי על נשים, מניסיוני זה נדיר מאוד שמשהו יצליח לצאת מזה".



בחודש מרץ אשתקד הורשע בוריאקוב, ובמסגרת עסקת טיעון הוא נידון לשנתיים וחצי בכלא. עם זאת, במשרד המשפטים ובבולשת הודו כי הם לא חושבים שהוא הסוכן האחרון שפועל בתוך ארה"ב. "בוריאקוב, במסווה של בנקאי לגיטימי, אסף מודיעין כסוכן של רוסיה בניו יורק", אמר התובע פריט בהררה. "כל עוד סוג כזה של אינטריגות מרגלים בסגנון המלחמה הקרה נמשך בניו יורק של ימינו, הבולשת והתובעים במשרד שלי ימשיכו לחקור ולהגיש כתבי אישום על כך".



ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



המרגל עם הפאה



המקרה המוזר ביותר במשחקי הריגול בין רוסיה לבין ארה"ב אירע דווקא מהצד האמריקאי, כאשר ריאן פוגל, ששימש מזכיר שלישי בשגרירות במוסקבה, סיפק גרסה מציאותית של "בית ספר למרגלים מתחילים".



במאי 2013 הכריזו הרוסים כי הם עצרו את פוגל בעת שניסה לטענתם לגייס לשורות ה־CIA סוכן של שירות הביון FSB שעסק במאבק בטרור בצפון הקווקז. בצילומים שפרסמו הרוסים נראה סוכן ה-FSB עוצר את פוגל שעטה פאה בלונדינית וחבש כובע, ונטען כי ברשותו הייתה "ערכת ריגול" שכללה מצפן, פאות, מפה של מוסקבה, סכין כיס ושטרות של 500 יורו ואף "מכתב גיוס".



בטלוויזיה הרוסית פורסמה הקלטה לכאורה בין פוגל לבין הסוכן שניסה לגייס ובה הוא הציע לו לקבל תשלום ראשוני של 100 אלף דולר, ובסך הכל מיליון דולר בשנה. עם זאת, דיפלומטים מערביים הטילו ספק באמינות ההקלטה מאחר שידוע שהרוסים מצותתים לטלפונים ולכן סוכני ריגול לא ינהלו שיחות כאלה. פוגל גורש מיד מרוסיה, והשגריר האמריקאי במוסקבה הוזמן לשיחת בירור במשרד החוץ הרוסי. קצין בסוכנות ה-FSB טען כי ההחלטה על סילוקו של הדיפלומט האמריקאי התקבלה מאחר שזו הייתה תגובה לכך שהביון האמריקאי לא הפסיק את הניסיונות לגייס סוכנים בתוך רוסיה.



"במשך השנתיים האחרונות ראינו ניסיונות חוזרים ונשנים של ה-CIA לגייס חברים בסוכנויות אכיפת החוק ברוסיה", אמר. "ביקשנו מעמיתינו האמריקאים שלא להמשיך במעשים כאלה מול אזרחים רוסים. עם זאת, הם לא הקשיבו לנו". הוא גם חשף כי גם בתחילת 2013 גורש מרגל אמריקאי מרוסיה, אם כי לא נמסרו פרטים על המקרה.