ג'יימס מאטיס, שר ההגנה המיועד של הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ, הופיע היום (חמישי) בפני ועדת הסנאט הדנה באישור מינויו. מבוכה נרשמה כאשר הסנאטור לינדזי גרהאם, שאל את מאטיס מהי בירת ישראל. "כרגע אדבוק במדיניות של ארצות הברית", אמר מאטיס שהתכוון לתל אביב. בתוך כך מאטיס התבטא בחריפות כלפי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואמר כי "כרגע הדבר החשוב ביותר הוא להכיר במציאות שכוללת התמודדות עם מר פוטין ולהפנים כי הוא מנסה לשבור את ברית ארגון האמנה הצפון-אטלנטית (נאט"ו). עלינו לנקוט בצעדים משולבים דיפלומטית, כלכלית וצבאית - לעבוד עם בנות בריתנו כדי להגן על עצמנו".



לדברי מאטיס בשל תוקפנות רוסית ישנה חשיבות גדולה להרתעה בימים אלו. "אנחנו צריכים להכיר במציאות ובתכניותיה של רוסיה". הוא הוסיף כי "ישנו מספר שהולך וקטן של תחומים שבהם אנחנו יכולים לשתף פעולה ומספר גדול של תחומים שבהם נצטרך להתעמת עם רוסיה".



דבריו של מאטיס אינם עולים בקנה עם דעותיו של טראמפ שמרבה לדבר בשבחו של פוטין. אתמול אמר הנשיא הנבחר במסיבת עיתונאים: "אם פוטין יבחר לאהוב את טראמפ אני לא אתנגד לזה, זה יהיה נכס. אני לא יודע אם אני והוא נסתדר, אי אפשר לדעת".



מתקפה על פוטין. צילום: רויטרס
מתקפה על פוטין. צילום: רויטרס



כזכור, בחודש שעבר הודיע טראמפ כי בחר במאטיס לתפקיד שר ההגנה. מאטיס (66), יוצא מארינס ולשעבר מפקד פיקוד מרכז של הצבא האמריקאי הוא דמות צבאית בולטת וקצין מפורסם ביותר. הוא ידוע בניסיונו הרב בקרב, בעיקר בעיראק ובאפגניסטן, במהלכו התקבע כינויו "Mad Dog".



מאטיס חלק על החלטות מדיניות שונות של ממשל אובמה – ובפרט על עסקת הגרעין עם איראן, אליה הביע התנגדות לאורך זמן. מאטיס פרש מהצבא רק ב-2013 ולכן נדרש לאישור מיוחד כדי לקבל תפקיד בפנטגון.



טראמפ הציג את הבחירה בכנס באוהיו בחודש שעבר ואמר כי "גנרל מאטיס הוא הדבר הכי קרוב שיש לנו היום לגנרל פטון", כשהוא מתייחס לג'ורג' פטון, המצביא האמריקאי האגדי שלחם במלחמת העולם השנייה.



 טראמפ במסיבת עיתנואים ראשונה. צילום: רויטרס
טראמפ במסיבת עיתנואים ראשונה. צילום: רויטרס