אבדה התקווה. שלוש שנים אחרי שנעלמה במסתוריות בדרכו מקואלה לומפור לבייג'ינג, החליטו הרשויות באוסטרליה, מלזיה וסין להפסיק את החיפושים אחר טיסה 370 של "מלזיין איירליינס", שנעלמה ב-8 במרץ, כשעליה 239 נוסעים ואנשי צוות. בהצהרה שמסרו שלוש המדינות נמסר כי "למרות כל מאמץ אפשרי, תוך שימוש במדע הכי מתקדם שיש, החיפוש לא הצליח לאתר את המטוס".



הספינה האחרונה שהשתתפה בחיפושים עזה הלילה את אזור החיפושים, אחרי שסרקה שטח של 120 אלף קמ"ר בקרקעית האוקיינוס ההודי, שהיה מוקד החיפושים בשלוש השנים האחרונות.



שלוש המדינות הסכימו בחודש יולי להשהות את החיפושים אם המטוס לא יימצא ולא יימצאו ראיות חדשות. בחודש שעבר שללו הרשויות באוסטרליה המלצה של החוקרים להזיז את החיפוש צפונה, בטענה שאין ראיות ששם נמצא המטוס.



ארגון המייצג את משפחות ההרוגים מסר בתגובה כי החוקרים לא יכולים להשאיר את המקרה לא פתור: "להשקפתנו, הארכת החיפושים לאזור חדש שהגדירו המומחים היא חוסה בלתי נמנעת לציבור הטסים לטובת האינטרס של בטיחות הטיסה".



מיקומו של המטס הפך לאחת התעלומות הגדולות של עולם התעופה. עד כה, העקבות המאושרים היחידים של המטוס היו חלקים שנמצאו באי ראוניון, מאוריציוס ואי לחופי טנזניה. 30 שברים נוספים שנמצאו בחופי מוזמביק, טנזניה ודרום אפריקה חשודים כשייכים למטוס.



גם הסיבות להיעלמותו נותרו עלומות. החשד המרכזי נפל על קברניט המטוס. ממסמכים משטרתיים חסויים שנחשפו בניו יורק מגזין בחודש יולי, עולה כי הטייס התאמן בטיסה לאזורים מרוחקים של האוקיינוס עד שהמטוס שלו התרוקן מדלק. עוד עולה מהמסמכים, כי המסלול עליו התאמן שאה, יצא מקואלה לומפור והביא אותו דרומה לאזור מרוחק של האוקיינוס ההודי. הנתיב דומה לזה שחוקרי ההיעלמות העריכו כי נלקח בסופו של דבר.



החשוד המרכזי. זהארי אחמד שאה. צילום: יוטיוב
החשוד המרכזי. זהארי אחמד שאה. צילום: יוטיוב



סיבה נוספת בגינה נחשב שאה לחשוד מרכזי, היא שמספר שבועות לפני היעלמות המטוס, הוא נפרד מאשתו, ונשמעו טענות כי דעת היתה מוסחת בעקבות זאת. אשתו ובתו סיפרו זמן קצר לאחר האירוע, כי הטייס, בן 53, היה מרוחק בשבועות שלפני ההתרסקות וסירב להשתתף בייעוץ זוגי על מנת להציל את הנישואים.