מה שנראה אך לפני חודשים אחדים כתסריט כמעט בלתי אפשרי יהפוך מחר למציאות, ודונלד טראמפ יושבע לנשיא ה-45 של ארה"ב. בגבעת הקפיטול ובבית הלבן משלימים את ההכנות האחרונות לטקס שיהיה אחד המאובטחים ביותר בהיסטוריה כדי להבטיח שאיש מהנוכחים, בהם מאות אורחים מכל העולם, לא ייפגע. טראמפ העלה הערב (חמישי) פוסט שבו הודיע: "המסע מתחיל, ואני אעבוד ואלחם חזק להפוך את זה למסע אדיר עבור העם האמריקאי. יחד נעשה את אמריקה שוב גדולה".



אבל בארה"ב נמשכות ההפגנות נגד מינויו והיום התרכזו המפגינים בוושינגטון, לאחר עשרות מחאות ברחבי ארה"ב. "הוא לא מייצג אותי, לא את בתי ולא אף אמריקאי שפוי אחר", אמרה תושבת קליפורניה שהגיעה לבירה למחות נגד הטקס. "הפסדנו בבחירות אבל לא הפסדנו את הזכות להגיד את דעתנו שהאיש הזה הוא סכנה לדמוקרטיה ולמדינה".



טראמפ החל את הטקסים המסורתיים של "רגע לפני ההשבעה" כבר היום אחר הצהריים, כשהניח זר לזכרם של חיילי ארה"ב שנפלו במלחמות ונקברו בבית העלמין הלאומי "ארלינגטון". שעה מאוחר יותר התייצב טראמפ לקונצרט הפתיחה של טקסי ההשבעה תחת סיסמת הבחירות שלו "Make America Great Again". את הערב שלפני ההשבעה יסיימו טראמפ וסגנו מייק פנס יחד עם משפחותיהם בארוחת ערב חגיגית, שבמהלכה ידברו אל התורמים שתמכו בהם בקמפיין הבחירות.



גבעת הקפיטול לקראת השבעתו של דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
גבעת הקפיטול לקראת השבעתו של דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



מחר צפוי טראמפ ליהנות מארוחת בוקר משפחתית עם חברים קרובים במעון האירוח הרשמי של הנשיא "בלייר האוס", ולאחר מכן תצא משפחת טראמפ לטקס תפילה פרטי בכנסייה סמוכה. בשעה 9:30 ייפגשו טראמפ ורעייתו מלאניה עם הנשיא היוצא ברק אובמה ועם רעייתו מישל. לאחר מכן יעשו יגיעו שני הזוגות יחד אל גבעת הקפיטול, שם ייערך טקס חילופי השלטון.



להערכות גורמי הביטחון בארה"ב, כמיליון בני אדם אמורים לקחת חלק בחגיגות ההשבעה ולמלא את הרחובות שבהם תעבור שיירת הנשיאים, הנכנס והיוצא. כ-28 אלף אנשי ביטחון, בהם שוטרים, אנשי השירות החשאי, המשמר הלאומי וצבא ארה"ב, יאבטחו את טקס ההשבעה ואת מאות אלפי האזרחים שיבקשו להיות חלק ממנו. כלקח מפיגועי המשאיות האחרונים הוקמו בטונדות סביב ריכוזי הקהל ובדיקות קפדניות יתקיימו לנכנסים לאזור. בצפון וירג'יניה הוקם מטה מיוחד של בכירים מגופי הביטחון, שינסו לתת מענה לאיומים כגון שימוש במזל"טים נושאי מטענים, מחבלים מתאבדים, פיגועי משאיות ועוד. "אין אף איום שנותר מחוץ לתמונה", אמר כריסטופר קארוזו, בכיר בשירות החשאי.



אובמה: "אנחנו הולכים להיות בסדר, תודה ושלום"



לפני שייפרד מהתפקיד שמילא בשמונה השנים האחרונות הספיק אובמה לשלוח כמה אזהרות למחליפו. בנאום שנשא הערב ייעץ אובמה לטראמפ להימנע מהחלטות על דעת עצמו אלא לשתף את יועציו הקרובים. "בכמה שיחות ארוכות המלצתי לו לקבל את העזרה של יועציו", אמר. "הרבה מאוד מהדעות שלו יעוצבו על ידי היועצים שלו והאנשים סביבו. נשיאות היא עבודה בסדר גודל כזה שאתה לא יכול לבצע אותה בעצמך. אתה חייב לסמוך על הצוות שלך, על הקבינט ועל הצוות הבכיר בבית הלבן".



הוא התייחס להתחייבותו של טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים והזהיר: "כאשר מתרחשים מהלכים חד-צדדיים הנוגעים לסוגיות הליבה הרגישות ביותר לכל הצדדים, זה יכול להיות נפיץ". מנגד חזרה הדוברת של טראמפ, קיליאן קונוויי, על התחייבותו להעביר את השגרירות לבירה. "הוא יממש את ההבטחה הזו", אמרה. "אני יכולה להתחייב בפניכם שהוא אדם שישלים הרבה מאוד דברים במהירות רבה".



אובמה הביע את אכזבתו מכך שלא הצליח לשכנע את ממשלת ישראל לעצור את הבנייה בהתנחלויות. "יש לכך פוטנציאל לגרום לפתרון שתי המדינות להפוך לבלתי אפשרי", אמר. אובמה ציין שהוא חש סיפוק על כך שהצליח לגרום לשינוי ולפתיחות גדולה יותר במשטר בקובה, לאחר שהציג את ההישגים של האזרחים הקובנים המתגוררים בארה"ב, והוסיף כי בתקופתו גברה הסובלנות כלפי הקהילה ההומו-לסבית בארצו. "אנחנו הולכים להיות בסדר. תודה ושלום", סיים את נאומו האחרון כנשיא.



"תודה ושלום". ברק אובמה בנאום הפרידה מהאומה, צילום:Getty Images
"תודה ושלום". ברק אובמה בנאום הפרידה מהאומה, צילום:Getty Images