נשיא ארצות הברית היוצא, ברק אובמה, שבר את הרשת כאשר קיבל עשרות אלפי טוקבקים נגדו לקראת 24 השעות האחרונות שלו בבית הלבן. בחלק מהטוקבקים שסוננו נאמר כי "אובמה הוא קוף רשע", "שקרן ונמשך מינית למיעוטים" ו"שימפנזה וטרוריסט מוסלמי".



על פי נתוני הסטארטאפ הישראלי Spot.IM, המפעיל את מערכת הטוקבקים ביותר ממיליארד דפים בעולם, בחודש האחרון חל זינוק חד בטוקבקים האלימים נגד הנשיא היוצא. מהנתונים עולה כי בתקופת שלטונו של אובמה, גם כאשר נקט בצעדים שנויים במחלוקת כמו רפורמת הבריאות, התגובות ברשת הראו חוסר שביעות רצון אבל באופן מתון יחסית ולא נגררו לעלבונות לקללות, אמירות גזעניות או לעלבונות אישיים המתייחסים גם לרעייתו מישל, שיש צורך במחיקתם.



המובילים בשיח האלים ברשת נגד אובמה הם הטוקבקיסטים האמריקאים, שגילו את העוינות הגדולה ביותר והמערכות נדרשו למחוק 7% מתוכם, לעומת ממוצע של 4.5% עד לפני הבחירות בארה"ב. מיד אחריהם הגולשים הרוסים ש-6% מהתגובות שכתבו על אובמה נמחקו. גם הישראלים לא נותרים הרבה מאחור עם שיעור מחיקות של קרוב ל-5% ואילו האירופאים מגלים עידון יחסי עם 2% בלבד של טוקבקים שצונזרו מכלל אלו שהתייחסו לנשיא אובמה. 



הטוקבקים שנמחקו נגד אובמה. צילום מסך
הטוקבקים שנמחקו נגד אובמה. צילום מסך



לדברי נדב שובל, מנכ"ל Spot.IM, "כדי להקטין את האלימות ברשת, מערכת הטוקבקים של Spot.IM יודעת לזהות גולשים שמציתים שיח אלים או מלבים אותו ומסננת את פעילותם, גם אם הם עוברים מאתר לאתר וסבורים שהם פועלים באנונימיות. זאת מאחר והפיתוח מותקן באתרי חדשות ותוכן שונים, מה שמאפשר לעקוב אחר אותם גולשים שמשוטטים באינטרנט כדי לדרדר שיחות לקווים אלימים".



לדבריו, בתקופה האחרונה גוברת הדרישה ברחבי העולם לריסון אלימות ברשת ומניעת פרסום תוכן פוגעני. "כשאין זיהוי של הגולשים בשמם האמיתי כמו ברשתות החברתיות חלקם מרשים לעצמם להיות אלימים יותר מבחינה מילולית ויש יותר צורך בפעולות סינון".



במערכות ניהול הטוקבקים של Spot.IM הושקעו 13 מיליון דולר. הפיתוח מותקן ב-5,400 אתרים פעילים בארה"ב, אירופה וישראל, ביניהם אתרי חדשות מהגדולים בעולם כולל Forbes, Time, AOL, Huffington Post ועוד, המסכמים יחד כניסות מ-410 מיליון מחשבים ומוצרי מובייל שונים בכל חודש וארבעה מיליארד צפיות בכל יום.