הרב מרלין הייר, ראש מכון ויזנטל בלוס אנג'לס, השתתף בשבוע שעבר בטקס ההשבעה של דונלד טראמפ ואף בירך באירוע. זו הפעם הראשונה מזה כ-30 שנה, שרב משתתף בטקס השבעתו של נשיא ארה"ב. "לא היה לי מושג שעומדים להזמין אותי לטקס", שיתף הרב בראיון שהעניק הבוקר (חמישי) בגלי צה"ל, "אחד מהמארגנים של אירוע ההשבעה קרא לי ואמר לי שהנשיא רוצה שאני אשא תפילה בטקס. לא היססתי לרגע".



הוא סיפר כי הוא ראה בהזמנה כבוד רב, ולא קישר אותה לפוליטיקה. "זה נוגע לזה שארצות הברית היא מדינה נהדרת בה הקהילה היהודית משגשגת וכשמבקשים ממך לשאת תפילה בטקס השבעה של נשיא חדש שמייצג מדינה בה יהודים משגשגים, זה היה חבל אם הייתי אומר לא".



"ראשית, אני לא מסכים עם טראמפ על כך שרצה שיהיה רישום לכל המוסלמים, אני לא מסכים עם גירוש 12 מיליון לטינים או אלו שהגיעו למדינה הזאת באופן לא חוקי", הסביר, "אבל רוב מי שהגיעו לא מסכימים עם טראמפ - הקלינטונים, משפחת אובמה, משפחת בוש והנשיא קרטר. הם באו כי אם מחרימים את הדברים האלה - מחלישים את הדמוקרטיה", הסביר. הוא סיפר כי לא חשב פעמיים לפני שנשא את התפילה: "התייחסתי לזה כברכה לארצות הברית ולכל בעלות בריתה, שחושבות אותו הדבר לגבי חופש, דמוקרטיה וחוק. וכשמדברים על המזרח התיכון - זה אומר לדבר על ישראל - מה שהוביל אותי לפסקה 'אם אשכחך ירושלים'".



אתה מודאג מכך שתהיה פגיעה בחופש הביטוי?
"לא הסכמנו עם כל הנשיאים ואם הנשיא טראמפ יעשה משהו שלדעתנו עובר את הגבול בתחום הזה, אז בהחלט נדבר על העניין. זה אדם שנבחר לפי החוקה האמריקאית ואם הוא נבחר באופן חוקי כנשיא ארצות הברית, אז הוא רשאי להציג את תכניתו לגבי כיצד הוא רוצה למשול. זאת הסיבה בגינה אני רואה בהשתתפות - כבוד".



הוא שיתף בתחושות שלו ברגעים שעמד על הבמה. "הרגשתי שאני מייצג את היהודים, ועלי לעשות זאת במלוא הכבוד ולהציג את ערכי התורה שלנו, שזה אומר לא לשכוח את העניין, ולהאמין בעובדה שדבר אינו סופי, שמה שאתה מקבל בדור אחד לא אומר שתקבל בדור אחר אלא אם כן תפשיל שרוולים", אמר הרב. הייר ציין כי היתה לו הזדמנות לדבר עם טראמפ. "הוא אמר לי שהוא אהב את ההערות שלי וגם לחצתי יד לאובמה ולבוש שאותו אני מכיר שנים", סיפר, "הוא התקשר ואמר לי 'רבי, אל תשכח אותי. זה היה יום שייזכר. לאחר ההכתרה היו מיליונים בבתי המלון שקראו בתורה, והרגשתי שנקראתי כדי לייצג את העם היהודי, ואני מקווה שעמדתי בכך היטב".