לנשיא אמריקאי חדש המתחיל את כהונתו בבית הלבן מובטחים, על פי המסורת,  מאה ימי חסד. בתקופה זו, הנשיא החדש נהנה מחסינות וזכאי לקבל החלטות ולנקוט בצעדים בלי לחשוש מהתקפות מצד אמצעי התקשורת. הנשיא דונלד טראמפ הפך את המחווה הנדיבה הזאת למאה שעות של טלטלה, של מבוכה, של רמיסת זכויות אדם וביזוי ארה"ב של אמריקה, באופן ובהיקף שאינם זכורים בהיסטוריה הפוליטית של הרפובליקה.



בלשון פשוטה, לא דיפלומטית ובסגנון הפה הגדול של דונלד טראמפ, ההתחלה שלו כנשיא תיזכר כמאה שעות של הרס. בצו נשיאותי שחתם בליל שישי, אסר הנשיא טראמפ על כניסתם לתחומי ארה"ב של מוסלמים משבע ארצות: סוריה, עיראק, איראן, סודן, סומליה, לוב ותימן. באיסור כלולים גם מהגרים מוסלמים שהם תושבי ארה"ב, על אף שהם נושאים את ה'גרין קארד' בעת ביקורם בארצות חוץ. 



במשך 90 הימים הבאים, מספר בלתי ידוע של מהגרים חוקיים אלה לא יוכלו לשוב לארה"ב, יהיו מנותקים ממשפחותיהם, מעסקיהם וממקומות עבודתם. שופט פדרלי בברוקלין הוציא אתמול צו המעכב את ביצוע הצו הנשיאותי. "יש למהגרים טיעון הגיוני", פסק השופט. אך בינתיים, מאות נתקעו בנמלי תעופה גדולים בניו יורק ובשיקגו, ופקידי המכס אינם יודעים מה לעשות וכיצד לנהוג במהגרים החוקיים המבקשים לשוב לבתיהם באמריקה.



"יגביר את פעולותיו של דאעש" 


במקביל, ארגוני זכויות האדם מתכוננים להגיש תביעות משפטיות נגד הצו הנשיאותי של דונלד טראמפ. כמועמד, טראמפ השמיע במהלך הקמפיין שלו הצהרות והבטחות הזויות שחשפו אותו כגזען ושונא מיעוטים. אך מעטים, אם בכלל, חשבו לרגע שאם ייבחר הוא יממש ויבצע את הצהרות הרהב וההבל שלו. מה שנשיא ארה"ב עשה בשבוע הראשון שלו בבית הלבן, כולל ובמיוחד ההחלטה למנוע כניסתם של פליטים לארה"ב, הוא הרס מעמדה ואופייה של ארה"ב כמדינת חסד שמעניקה ומבטיחה מקלט לנרדפים ולנדכאים. "הצו של טראמפ נגד כניסת פליטים הוא כמעט העתק מושלם של ההנחיות וההוראות שמשרד החוץ האמריקאי ביצע בשנות ה-30 של המאה הקודמת ושמנעו בזמנו כניסתם לאמריקה של אלפי פליטים יהודים שנמלטו מרדיפות הנאצים", אמר מנהיג יהודי בשיחה עמו.



האירוניה היא, הגיבו אמש מומחים, שהצו נגד הגירת מוסלמים לא יפחית את סכנת הטרור אלא להפך. הצו יעצים את האיבה לארה"ב, המזינה את פעילותם של ארגוני טרור מוסלמים, ביניהם דאעש, ותגביר את פעולותיהם - זאת בעת שבאחרונה נראו סימנים המוכיחים על היחלשות והתערערות כוחו של דאעש. הנשיא טראמפ נתפס כידיד ואוהד ישראל, ומנהיגים בארץ תולים תקוות גדולות בנשיאותו. אמנם, בקרב הרוב הגדול והמכריע בקהילה היהודית בארה"ב, טראמפ הוא דמות דוחה ומבעיתה. הצו האוסר כניסת פליטים נגע בעצב רגיש מאוד בהיסטוריה של הקהילה והעצים את הסלידה מהדייר החדש בבית הלבן.