לפני תשעה חודשים בערך התגלתה במעמקי נהר האמזונס בדרום אמריקה שונית אלמוגים ענקית, מהגדולות בעולם, המשתרעת על שטח של 10,000 קמ"ר. השבוע - במקביל ל"גרדיאן" הבריטי ול"לה מונד" הצרפתי - מפרסם "מעריב־השבוע", בשיתוף ארגון גרינפיס, את התמונות הראשונות מפלא הטבע החדש, שאך התגלה וכבר נתון בסכנה מצד תאגידי נפט, שקיבלו אישור לקדוח בקרבת מקום. 

הריף נתגלה מול חופה הצפוני של ברזיל, באזור שבו שפך נהר האמזונס פוגש את האוקיינוס האטלנטי וגובל עם גינאה הצרפתית. רק 5% מהשמורה נחקרו עד כה. ואולם, כאמור, כבר עתה מרחף איום על השמורה. שתי ענקיות נפט יוכלו לבצע קידוחים במקום כפוף לאישורים מהממשל הברזילאי.


גרינפיס

לאורך העשור האחרון רכשו שני תאגידי הנפט Total ו־BP רישיונות לקידוח בחלקים נרחבים מאזור השונית. 95 בארות נפט נקדחו באזור - 27 מהם הופסקו עקב תקלות טכניות והיעדר פוטנציאל כלכלי או טכני למחצבי גז או נפט. בגרינפיס מדגישים כי קידוחי הנפט יהיו בחזקת איום תמידי לדליפות ויגרמו גם להתחממות כדור הארץ.

במיזם בינלאומי ייחודי, יצא ארגון גרינפיס לתעד את השונית, כחלק מהמאבק להצלתה וכדי ללחוץ על ממשלת ברזיל שתגן על השמורה מפני הקידוחים. התמונות מתפרסמות השבוע ברחבי העולם, ובישראל, כאמור, מפרסם אותן "מעריב־השבוע" לראשונה. את התמונות תיעד צוות ספינת גרינפיס "אספרנסה" עם חלק מהמדענים שהודיעו על התגלית אשתקד.
"להימנע מקידוחים ולמנוע אסון"
המשלחת אספה עד כה דגימות רבות ומצאה בשונית יותר מ־30 מינים שונים של בעלי חיים. "השונית חשובה במיוחד לאור מאפייניה הייחודיים והחשיפה המועטה לאור וכן בשל תנאי המים בה", אומר חוקר מאוניברסיטת פארה בברזיל, נילס אספ, שהצטרף למשלחת גרינפיס, והוסיף: "יש כאן פוטנציאל עצום לגילוי מינים חדשים. הדבר חשוב גם לקהילות הדיג המסורתיות לאורך חופי אזור האמזונס".
"עלינו להגן על הריף ועל כל אזור שפך האמזונס מפני חמדנות התאגידים", אומר פעיל גרינפיס ברזיל, טיאגו אלמידה, ומדגיש כי "אחד מקידוחי הנפט של Total האמריקאית יושב רק 8 ק"מ מהשונית. אם נשיא ברזיל מישל טמר אכן מחויב להסכם האקלים הבינלאומי שנחתם בפריז ב־2015, עליו למנוע את הקידוח, שהוא בעל השלכות מרחיקות לכת על האקלים של כולנו. כדי למנוע אסון מהשונית שאך התגלתה, יש להימנע מקידוחי הנפט באזור ולשמור את האנרגיות המזהמות בתוך האדמה".
האזור היה מוכר כביתם של מינים רבים, מהם מינים פגיעים ומהם מינים המצויים בסכנת הכחדה, כגון פרת הים האמריקאית, תחש האמזונס, הלוטרה הענקית, צב הנהרות הצהוב־מנוקד, צב הים הגילדי וצב הים הזיתני.