מאה שנה בדיוק לאחר הצהרת בריטניה על תמיכתה בהקמתו של בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, "הצהרת בלפור", מנהיגי העולם היהודי ויותר מ-700 צעירים יהודים מ-20 מדינות אירופה הגיעו לציין את המועד במסגרת הכנס האירופי הראשון של ארגון לימוד FSU בלונדון. במסגרת האירוע המיוחד הלורד רודריק בלפור, נינו של הלורד ארתור בלפור החתום על ההצהרה משנת 1917, יצא בהתבטאות ראשונה בנושא לאחר שתיקה של שנים.



לדבריו, "משפחתי לא יכולה לחוש גאווה גדולה יותר מעצם החשיבות ההיסטורית של ההצהרה, ומשמעותה בעבור העם היהודי כולו. הפעולה החשובה הזו הייתה קודם כל מצווה הומניטרית, שמטרתה הייתה להחזיר את האנשים המוכשרים אך הנרדפים לשורשיהם היהודים בארץ אבותיהם״.


עוד הוסיף ואמר בלפור כי ״רבים הטילו את האשמה בגין הסכסוך הפוליטי באזור על ההצהרה ועל מי שעמד אז מאחוריה – וזאת למרות שזהו ההסבר הפשטני ביותר. הגבולות שנקבעו בהסכם סייקס-פיקו מעולם לא התאימו למטרה, ואף אחד בשנת 1917 לא יכול היה לחזות את השואה, ולא את קצב הילודה הגבוה בקרב הפלסטינאים בעשורים האחרונים״.

בלפור איחל בדבריו הצלחה למאות הצעירים היהודים שהשתתפו באירוע, והצהיר כי לדעתו ״הדרך הטובה ביותר לציין את 100 השנה להצהרת בלפור תהיה לא אחרת מאשר הגשמתו של פתרון שתי המדינות לשני עמים, שיביא לסגירת המעגל ולכניסתו לתוקף של אחד מהעקרונות החשובים ביותר בהצהרה".

הרב הראשי של רוסיה ברל לזר, מלקולם אונליין ומת׳יו ברונפמןֿ בכנס FSU. צילום: יבגניה באסירובה


ביקורת על הבית הלבן: "אקט חמור של הכחשת השואה"

במסגרת האירוע נשאה דברים גם פרופסור דברה ליפשטדט, היסטוריונית אמריקאית שלאחרונה עלתה לכותרות בשל הסרט ההוליוודי החדש והמצליח על חייה, ״הכחשה״. ליפשטדט גינתה בדבריה בחריפות את ממשל הנשיא טראמפ: ״הכחשת השואה היא אחת מפניה הרבות של האנטישמיות. קחו לדוגמא את ההצהרה הטריה של הבית הלבן, שסירב להכיר ביהודים כקורבנותיה של השואה. הניסיונות האלה 'לכלול', כפי שהדובר של טראמפ הופ היקס הגדיר אותם, מדירים את הזהות היהודית מזיכרון השואה. זהו, ללא ספק, אקט חמור של הכחשת השואה".

עוד לקחו חלק באירוע בכירי הקהילה היהודית המקומית, חברי פרלמנט בריטיים, יו״ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים מלקולם אונליין, שגריר ישראל בבריטניה מארק רגב, שגריר ישראל באו״ם לשעבר רון פרושאור, הרב הראשי של רוסיה ברל לאזר, חברת הכנסת מירב מיכאלי(המחנה הציוני) ויו״ר הקואליציה דוד ביטן(ליכוד), הפילנתרופים היהודים מת׳יו ברונפמן ואהרון פרנקל, מייסדי לימוד FSU חיים צ׳סלר וסנדרה קאן ועוד.