בכיר בגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, טען הבוקר (רביעי) כי חמאס קיבל, באמצעות מתווכים, הצעה לעסקת שבויים מצד ישראל, אולם סירב לקבל אותה "מכיוון שאינה עונה על המינימום הדרוש". גורם בגדודים אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי "ההצעה של ישראל אינה עונה על הדרישות המינימליות שלנו".



שעבאן א-סייד, אביו של הישאם א-סייד, הבדואי המוחזק בשבי חמאס כמעט שנתיים, אמר בשיחה בלעדית למעריב כי "הפרסום מהבוקר על עסקת השבויים מטעם חמאס רק מוכיח שהכדור נמצא אצלהם. כל הזמן מדינת ישראל מציעה הצעות, והם רק דוחים ומקשיחים עמדות. לגבי הבן שלי, כמו גם מקרים הומניטריים אחרים, זה עניין הומניטרי גרידא".
הוא הוסיף: "חמאס צריכים לתת מחווה מסויימת, כמו אות חיים, או לענות למכובדים שאנחנו כל הזמן ממשיכים לשלוח אליהם, והם שולחים אותם לכל הרוחות. חמאס צריך להוכיח שהם ארגון שמייצג את דת האסלאם, ולא להתנהג כמו כנופיות, שנתלים בכל קלף מיקוח - כמו במקרה של הבן שלי. הם צריכים לדעת שהעולם מסתכל עליהם ושופט אותם על פי ההתנהגות וההתנהלות שלהם". 


שעבאן א-סייד, אביו של הישאם א-סייד המוחזק בשבי חמאס. צילום: יאסר עוקבי


 

משפחתו של קצין צה"ל, סגן הדר גולדין אשר מוחזק בידי החמאס בעזה, התייחסה לפרסום ומסרה בתגובה: "אחרי שנתיים וחצי של אכזבות למדנו שלא צריך להתרשם מדיבורים, שמועות וכותרות. אנחנו כמשפחה מבינים שקיימת כעת הזדמנות להשבת הדר ואורון חזרה לישראל. ראש הממשלה נתניהו יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים. אנחנו ממשיכים לדרוש מממשלת ישראל להפעיל את מלוא סל הכלים שעומד לרשותה כדי להפעיל לחץ אינטנסיבי על חמאס. רק לחץ שכזה יביא לתוצאות".



זהבה שאול, אמו של סמ"ר אורון שאול התייחסה לפרסומים ואמרה: "אני מצפה משרי ממשלת ישראל והעומד בראשה לנהוג בנושא כאילו בניהם הם אלו שנשלחו למלחמה בעזה להגן על מדינת ישראל והם אלו שמוחזקים בשבי החמאס. אנחנו מקווים לראות את אורון במהרה בבית ולא ננוח עד שזה יקרה".



חמאס מאיים על ישראל בסרטון חדש: "ציוני, אתה תמות בעזה"



בתוך כך, הלילה הארגון שחרר סרטון חדש בעברית, בו הוא מאיים על ישראל שלא להיכנס לסבב לחימה נוסף בעזה. הסרטון, שרץ ברשתות החברתיות נפתח בכותרת "ציוני, אתה תמות בעזה", ולאחר מכן מתחיל השיר (בעברית) שאף מלווה בכתוביות: "הו, לאויבי הציוני הכנתי כל מיני טילים שיגיעו עד איפה שהוא גר. הרי הוא ימות אם לא יצא מארצי לאלתר. אשקה אותה כוסות המוות איזה משקה מר. הגעת לעזה, הגעת למותך. אם כבר לא נהרגת השבי לרשותך. פדאי ... היכון לירייה. הו ציוני טיל יגיע אליך איפה שאתה גר".



השיר ממשיך באיומים על רקע איור של מפת ישראל: "אם כבר לא נהרגת אני אקרע אותך. דייק ביריה, תפגע בקריה. נחל, גולני -מי שלא תהיה - ציוני - אתה תמות בעזה".





אמש פורסם כי דובר הארגון פאוזי ברהום הטיל את האחריות למתיחות בגבול הרצועה על ישראל, אך אמר כי מדובר בהסלמה מסוכנת שיש להפסיקה. לדבריו, "ישראל מנסה לחסות על פשעיה והפגיעה שלה באסירים ובתושבי מזרח ירושלים וכן מנסה לייצא את המשברים הפנימיים שלה אל רצועת עזה". בראום אף הזהיר את ממשלת ישראל ממה שכינה "המשך הטיפשות", וציין כי פיצוץ המצב הקיים "יוביל לבומרנג מצד הזרועות הצבאיים".



בחודש שעבר דווח בעיתון הערבי "כל אל ערב" היוצא לאור בנצרת כי קטאר מתווכת בין ישראל לחמאס בנוגע לעסקה. הדיווח הציג ציטוטים מפי גורם בחמאס, לפיו קטאר מנהלת מגעים בין הצדדים במטרה לחתום על עסקה חדשה, בה יהיו כלולים גם החיילים הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל והאזרח אברה מנגיסטו.



על פי הדיווח, ישראל הסכימה לתנאי שהציב חמאס לשחרר את כל האסירים המשוחררים בעסקת שליט שנעצרו מחדש ב-2014 במהלך צוק איתן. זאת, בתנאי שהם יגורשו לרצועת עזה או לקטאר. עוד צוין כי ארגון חמאס סירב לתנאי זה.



לאחרונה רמז אחד מראשי חמאס כי אחד החיילים נמצא בחיים, אך בארגון העזתי מסרבים לתת פרטים נוספים. מוקדם יותר אמר המנהיג הבכיר בחמאס מחמוד א-זהאר, כי מה שיש בידי חמאס יכריח את ישראל להיענות לדרישות שלה במלואן. בתוך כך, ראש סיעת חמאס בפרלמנט הפלסטיני סלאח ברדאוויל, הכחיש כי קטאר מתווכחת בין חמאס וישראל, אולם הוסיף כי ישנם מגעים בין הצדדים.