סערה בקהילה היהודית בפולין: בית מגוריו של אמון גת, מפקד גטו פלאשוב הידוע לשמצה, נקנה על ידי יזם נדל"ן מקומי, שמתעתד להפוך את המקום לווילת מגורים מפוארת עבור משפחתו. גת, שהתפרסם בין היתר בשל אכזריותו, נהג לשבת במרפסת ביתו, שהיה ממוקם בתוך הגטו וששימש אותו ואת הפילגש שלו, ולירות להנאתו באסירים יהודים שעבדו מסביב.



לפני כשנה, ארתור ניימיסקי, יזם נדל"ן מקרקוב, רכש את הבית מהבעלים הקודם, שכל ניסיונותיו לשכנע את העירייה להקים במקום מוזיאון כשלו. למרות זאת, עד לפני כמה שנים ומיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, שימש הבית כאחת התחנות החשובות בסיורי השואה השונים שעברו בגטו פלאשוב שבקרקוב. למרות חשיבותו הציבורית וההיסטורית, הודיע ניימיסקי כי הוא מתכוון לשפץ את הבית בצורה מקיפה ולהפוך אותו לווילת מגורים.



בעקבות כך, הארגון הבריטי JRoots, שעוסק בחינוך לזכר השואה, הפיץ בימים האחרונים עצומה המופנית למנהיגי העיר בבקשה לאסור על ניימיסקי להרוס את המבנה ההיסטורי: "בית העינויים הנאצי המפורסם בעולם, שאף הוצג בסרטו של סטיבן שפילברג 'רשימת שינדלר', נמצא כעת בשיפוצים כדי להפוך אותו לווילה משפחתית מפוארת. הדבר יהרוס את ההיסטוריה החשובה של אחד הבניינים האחרונים ממחנה הריכוז פלאשוב", נכתב בעצומה שהופצה באתר Change.org, וזכתה למאות חתימות בתוך שעות ספורות בלבד. רבים מהגולשים שחתמו על העצומה הביעו זעם רב על היזם המקומי: "זהו בית של עצב וחושך קיצוניים. אני בכיתי דמעות בתוך הבית הזה, וכל מי שסביבי הרגיש אותו הדבר. איך ניתן להלבין אותו? איך ניתן לשכוח אותו?", כתב אחד הגולשים.



גם הלן יונאס־רוזנצווייג, ששימשה בתקופת השואה בתור העוזרת היהודייה של גת, הביעה זעזוע על הכוונה להפוך את הבית לווילת מגורים מפוארת: "הייתי אסירה וקורבן בבית הזה. אני רוצה שכל העולם ילמד מה אירע שם. באחת הפעמים ראיתי במו עיניי איך הוא יורה בילד יהודי צעיר, רק כי זה עזב את החדר ללא רשות", סיפרה יונאס־רוזנצווייג לכלי התקשורת המקומיים.



בתגובה לגינויים החריפים שספג, אמר בשבוע שעבר ניימיסקי כי "אני מתכוון לעבור לגור שם עם משפחתי בקיץ הקרוב. העובדה כי הבית נכבש על ידי הנאצים לזמן קצר אינה צריכה להשפיע על הנכס לנצח". הוא הוסיף כי ישקול להציב שלט בחזית הבית שיספר על ההיסטוריה של המקום.



גת היה קצין ממוצא אוסטרי, שפיקד על מחנה הריכוז פלאשוב בין מרץ 1943 לספטמבר 1944. התנהגותו האכזרית העניקה לו את הכינוי "הקצב מפלאשוב". בין היתר, נהג גת לשסות את שני כלביו באסירים היהודים. כחובב של מוזיקה קלאסית, הוא גם נהג להשמיע יצירות קלאסיות בווליום גבוה במטרה להחריש את זעקות השבר של הורים שילדיהם נלקחו מהם בדרכם לאושוויץ־בירקנאו.