נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נאם הלילה (רביעי) מול שני בתי הקונגרס לראשונה ופתח את הנאום בגינוי ההתקפות על בתי קברות יהודים ואיומים על מרכזי הקהילה היהודית בארצות הברית. "הלילה, כשאנחנו מסיימים לציין את חודש ההיסטוריה השחורה בארצות הברית, עלינו לזכור כי דרכה של האומה אל השוויון עוד ארוכה ויש עוד עבודה רבה", אמר טראמפ, והמשיך "איומים שהופנו בזמן האחרון כלפי מרכזי הקהילה היהודית והשחתה של בתי קברות, והירי שהתרחש אתמול בקנטאקי, מזכירים לנו שאולי אנחנו אומה מפולגת פוליטית, אך אנו עומדים מאוחדים בגינוי השנאה והרוע בכל צורותיו".



נאום דונלד טראמפ בקונגרס. צילום: רויטרס

בהמשך הנאום חזר טראמפ על התחייבותו להביס את ארגון דאעש, וציין כי במשרד ההגנה הגישו תוכנית לעשות זאת. "כפי שהבטחתי, הוריתי למשרד ההגנה להכין תוכנית להשמיד את דאעש רשת של פראים ששוחטת מוסלמים ונוצרים, גברים, נשים וילדים מכל הדתות והאמונות, אנחנו נעבוד עם בעלות בריתנו, בכללן חברינו בעולם המוסלמי כדי לעשות זאת".  טראמפ גם הגן על תוכניתו להקשות על ההגירה מארצות מוסלמיות ועל קבלת פליטים וטען כי "לפי המידע שניתן לנו ממשרד המשפטים, רוב האנשים שביצעו פיגועים מאז ה-11 בספטמבר, באו ממדינות אחרות", והוסיף כי "כולנו ראינו את המתקפות בצרפת, בלגיה, גרמניה וברחבי כל העולם. לקבל אותם ללא סינון זאת לא חמלה, אלא התנהלות חסרת רסן". טראמפ גם הבטיח להתייצב לצד ישראל.



מלניה טראמפ בעת הנאום בקונגרס. צילום: רויטרס
מלניה טראמפ בעת הנאום בקונגרס. צילום: רויטרס



בנוסף לכך, טראמפ חזר והבטיח לבטל את ביטוח הבריאות הכללי שחוקק נשיא ארצות הברית הקודם ברק אובמה ולהחליף אותה בתוכנית אחרת "טובה יותר", להגדרתו, הצהיר על מחוייבותו לברית נאט"ו, אך דרש משאר המדינות החברות בארגון להשקיע בתקציבי הביטחון שלהן. טראמפ גם הבטיח לקצץ במיסים, להעלות את תקציב הצבא, לבנות מחדש את התשתיות ברחבי ארצות הברית ולתגמל חברות שפועלות בארצות הרית, אם כי הוא לא פירט מהיכן יממן את תוכניותיו.



במהלך הדיון נראה היה כי הקהל היה חצוי. חברי הקונגרס והסנאט מהצד הרפובליקני מחאו כפיים ואף עמדו דקות ארוכות לכבודו, בעוד הצד הדמוקרטי היה שקט, אך בזמן שבו התייחס לאלמנתו של לוחם אריות הים שנפל בתימן, שהייתה בקהל, זכה טראמפ במחיאות כפיים סוערות משני הצדדים.



בית מפולג. צילום: רויטרס
בית מפולג. צילום: רויטרס



הרגע המרגש. אלמנתו של לוחם אריות הים שנהרג בתימן. צילום: רויטרס
הרגע המרגש. אלמנתו של לוחם אריות הים שנהרג בתימן. צילום: רויטרס