צבא עיראק הולך וסוגר על דאעש: כוחות צבא עיראקיים כבשו הלילה (שלישי) את הסניף המרכזי של הבנק של ארגון המדינה האסלאמית בעיר מוסול, אותו ארגון הטרור בזז כאשר הוא כבש את העיר ב-2014, כך דיווח דובר הצבא בעיראק. בנוסף, החיילים העיראקיים גם השתלטו על בניין בית המשפט הראשי של דאעש, כך אמר דובר משרד המשפטים העיראקי לסוכנות הידיעות רויטרס. 

בית המשפט של דאעש היה ידוע בעונשים האכזריים שהטיל, כולל סקילות באבנים, זריקה של אנשים מגגות בניינים וקטיעה של ידיים, עונשים ששיקפו את האידואולוגיה הקיצונית של ארגון הטרור. מבנה הבנק המרכזי ומבנה בית המשפט נמצאים באותו קומפלקס בניינים בעיר מוסול.  

כח של צבא עיראק במוסול. צילום: רויטרס
כח של צבא עיראק במוסול. צילום: רויטרס


ביום שישי האחרון דיווח ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני מפי מקורות רפואיים רשמיים, כי ארגון המדינה האסלאמית עשה שימוש בגז חרדל נגד הכוחות הלוחמים בו במזרח מוסול. על פי הדיווחים, ישנם אזרחים בקרב הנפגעים, ובהם נשים וילדים. עוד דווח, כי החומרים הכימיים בהם נעשה שימוש הביאו לפינוי אזרחים לבתי החולים. גם רופאים זרים אישרו כי נגד האוכלוסייה האזרחית נעשה שימוש בנשק כימי. על הנפגעים התגלו שריפות הדומות לנפגעי גזים רעילים.

זוהי הפעם השלישית בה עושה הארגון הקיצוני שימוש בגזים רעילים בלחימה שלו נגד הכוחות המנסים לשחרר את העיר מוסול מידיו, מאז אמצע אוקטובר 2016.

מתקפת הגז הרעיל התבצעה בעוד הארגון ניגף בכל החזיתות. צבא המשטר הסורי הודיע כי הוא כבש מחדש את העיר תדמור, עיר שכבר שוחררה מידי הארגון בעבר, אך במהלך הוא השתלט עליה מחדש בחודש דצמבר האחרון. כיבוש העיר נעשה בסיוע חיל האוויר הרוסי.

תדמור, אחת הערים העתיקות בעולם ועיר אשר הכילה אוצרות היסטוריים רבים וייחודיים, בהם מקדשים לאלילים, כנסיות ומסגדים, מבני ציבור ויצירות היסטוריות מתקופות עבר נכבשה בידי הארגון הרצחני בחודש מאי של שנת 2015, ובחודשים הארוכים שבהם שלט הארגון על העיר הוא השמיד באופן שיטתי את עתיקות העיר, והוציא מאות מתושביה להורג באופן פומבי ובשימוש ציני באמפיתיאטרון העתיק של העיר.

לאחר קצת פחות משנה של שלטון האימים, הצליח צבא סוריה לשחרר את העיר מידי המדינה האסלאמית, אך בחודש דצמבר האחרון, בזמן שהמשטר ריכז את כוחותיו בלחימה במורדים בחלב, חזר הארגון והשתלט במפתיע על העיר.