דובר מחלקת המדינה מארק טונר, התייחס הערב (שלישי) במסיבת העיתונאים הראשונה שקיימה מחלקת המדינה מאז שנבחר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. במסיבת העיתונאים אמר טונר כי ממשל טראמפ "ירצה לראות ריסון בפעילות הישראלית בהתנחלויות", והוסיף כי מתקיים דיאלוג עם ממשלת ישראל בנוגע לאיך ריסון כזה ייראה.



בנוסף לכך אמר טונר כי במחלקת המדינה "עובדים בצמידות עם הבית הלבן במטרה להעריך היכן אנחנו עומדים ומנסים לתכנן את הצעדים הבאים", בנוגע לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני.



במקביל לכך, שגרירת ארצות הברית לאו"ם ניקי היילי נפגשה עם השגריר הפלסטיני לארגון, ריאד מנצור וביקשה ממנו לעצור את ההסתה נגד ישראל. בפוסט שהעלתה היילי לחשבון הטוויטר שלה, היא כתבה: "קיימתי פגישה מועילה עם ריאד מנצור. דיברנו על הצורך של הרשות הפלסטינית לעצור את ההסתה לאלימות וקראתי להם לשוב לשולחן המשא והמתן עם ישראל במקום לחפש נתיבים חלופיים כמו האו"ם. ארצות הברית תומכת בתהליך שלום אמיתי בין ישראל לרשות הפלסטינית".



בנייה בהתנחלויות. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
בנייה בהתנחלויות. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



טונר הוסיף כי המשך הפעילות הישראלית בהתנחלויות עלולה "להשפיע על האקלים הכללי" בנוגע לסיכויים לחדש את שיחות בין הצדדים. טונר, שהיה דובר מחלקת המדינה תחת ג'ון קרי ומשמש כיום כדובר זמני עד שיימצא לו מחליף בתפקיד נשאל שאלות רבות על תהליך השלום והמזרח התיכון, אך לא נתן תשובות ברורות בהרבה מהנושאים מעבר לדברי טראמפ.



דבריו של טונר בנוגע לריסון בהתנחלויות מהווים במידה רבה המשך לדבריו של טראמפ במסיבת העיתונאים המשותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנערכה במהלך חודש פברואר בווישנגטון, אז אמר טראמפ לנתניהו כי הוא ישמח להפוגה בבנייה התנחלויות. אותה מסיבת עיתונאים משותפת התפרסמה בעקבות נסיגתו, לכאורה, של טראמפ מפתרון שתי המדינות, כשהוא אמר "פתרון שתי המדינות, או פתרון המדינה האחת, אני אשמח למה שהצדדים יסכימו". בהמשך ציין הנשיא כי הוא אישית מעדיף את פתרון שתי המדינות, איך מכיוון שרבים ניסו אותו ונכשלו, אולי צריך לחשוב על פתרונות נוספים.