אם לא די בסמים המסוכנים הקיימים כיום בשוק, לאחרונה נוסף סם חדש וקטלני במיוחד לרשימת הדאגות של רשויות החוק בארצות הברית, סם שכבר הוביל למקרי מוות רבים. הסם הקרוי "pink" ( או Pinky), הוא סם סינתטי קטלני במיוחד, ועל פי מומחים עוצמתו חזקה פי שבעה ממורפיום ופי שלושה מהרואין.

הסם מסתובב בשוק בשנים האחרונות, ועלה לכותרות השבוע לאחר שגרם לארבעה מקרי מוות באריזונה. על פי הדיווחים, ידוע על מקרי מוות רבים נוספים במדינות אחרות, כמו קרוליינה הדרומית, שם הוא הגיע לידיהם של חיילים שחזרו מן הקרב, ולידיהם של צעירים שמחפשים דרך לחגוג. ג'ייסון סאנדובאל מהרשות האמריקאית ללוחמה בסמים הסביר: "הבעיה היא שהסם הזה הוא כמו רולטה רוסית". גם בג'ורג'יה נרשמו עשרות מקרי מוות השנה כתוצאה מהשימוש בסם הקטלני, ועל פי המטה לחקירות במדינה מדובר בעליה חדה במקרי המוות במדינה מהסם, וב-2016 היו רק שלושה מקרי מוות כתוצאה מהשימוש בו. 

הרשות ללוחמה בסמים הכניסה את החומר המסוכן לרשימת הסמים האסורים. זאת בין היתר לאחר שדווח על לפחות 46 מקרי מוות כתוצאה משימוש בו בשנים 2015- 2016, ביניהם למעלה מ-30 מקרי מוות בניו יורק, 10 בקרוליינה הדרומית וכן מקרי מוות נוספים בניו המפשייר, אוהיו, טקסס ו-וויסקונסין.

סם קטלני יותר מהרואין. צילום מסך
סם קטלני יותר מהרואין. צילום מסך


הסיבה לעליה בצריכת הסם, אומרים מומחים לדבר, היא שסמים כמו הרואין ואקסיקודון כבר אינן מספיקים עבור מכורים רבים. "מכורים מחפשים ורודפים אחר היי טוב יותר, והשוק מוצף בסמים חדשים כדי לעמוד בדרישות", אמרה אריקה קורי מהרשות למלחמה בסמים. על הסם החדש הוסיפה ש"אם נוגעים בו, הוא מתמוסס וחודר לתוך העור ומשם אל זרם הדם", כך שרק המגע בו עלול להוביל למינון יתר. ובאשר למראהו, הוא קיבל את הכינוי הרחוב "פינק", למרות שהוא כלל אינו ורוד.

לעיתים, המשתמשים כלל אינם יודעים שמדובר בסם זה, כיוון שהוא מסווה לאחר או מוחדר לסמים אחרים כמו הרואין או אופיודים סינתטיים, ויש מי שאפילו לא יודעים כי זה הסם שהם צורכים. רשויות אכיפת החוק מצאו עד כה את ה"פינק" בצורת אבקה וכן בצורת טבליות מזויפות, שנמכרו כתרופות אחרות או כ"חומר כימי לצורכי מחקר", שלרוב מוזמנות אונליין ומיובאות ממעבדות בסין.
 
מדובר בסם השייך למשפחת האופיואידים הסינתטיים הקטלניים, והוא לרוב נצרך ללא כל תוספת או בשילוב של סמים נוספים, כמו הרואין או פנטניל. הסם, המוכר גם בשם U4, לא רק חזק יותר מהרואין, גם קשה יותר לטפל במנת יתר שנגרמת ממנו. כאשר מטפלים באדם הסובל ממנת יתר מה"פינק", דרושות לפחות חמש מנות של חומרים נוגדים על מנת להצילו. למרות זאת, רוב מוקדי החירום מחזיקים ברשותם לרוב פחות מנות.

ממצא מטריד נוסף הוא שהסם החל את דרכו בצורה חוקית. "הוא פותח במעבדת תרופות כסם ניסיוני, והפטנט הודלף החוצה", סיפרה ד"ר מגיד מהמרכז לסמים ואלכוהול של אוניברסיטת קרוליינה הדרומית. "מדינות מסוימות כמו סין גילו אותו, והפכו אותו לבלתי חוקי במעבדות שלהם, לכן זה הגיע לאינטרנט". מחירו של החומר ברשת נחשב לזול, ונע בסביבות ה-30 דולרים לגרם. העובדה שהוא מפותח ומיוצר באופן לא חוקי גם לא מאפשרת לחזות את עצמתו או את תגובת המשתמש בו, ויש מקרים שבהם הסם נעשה כך שהוא אף חזק פי 18 עד 20 יותר ממורפיום. 

סם קטלני. צילום מסך
סם קטלני. צילום מסך