מדינת הוואי הגישה הבוקר (חמישי) ערעור לבית המשפט הפדרלי בהונלולו על הצו הנשיאותי החדש שנחתם על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בתחילת השבוע, בכך הפכה הוואי למדינה הראשונה שערערה על הצו החדש. הדיון בנושא צו ההגירה החדש נקבע ל-15 מרץ, יום לפני כניסתו של צו ההגירה החדש לתוקף. הוא מגביל את כניסתם של מהגרים משש מדינות: סודן, איראן, תימן, סוריה, סומליה ולוב לארצות הברית, זאת לאחר שצו קודם שניסה טראמפ להטיל, נפסל על ידי מערכת בתי המשפט בארצות הברית. כזכור, בית המשפט הפדרלי לערעורים בארצות הברית פה אחד את הערעור שהגיש טראמפ על השהיית צו איסור הכניסה הקודם.



בצו החדש, בשונה מקודמו, תתאפשר כניסת אזרחי המדינות האסורות אשר מחזיקים בכרטיסי "גרין קארד". בנוסף לכך, אזרחי עיראק, שבצו הקודם נאסרה כניסתם לארצות הברית יוכלו להיכנס למדינה, זאת בעקבות שיחות בין טראמפ לראש ממשלת עיראק, חיידר אל עובידי, בהן הסביר האחרון לטראמפ את נהלי הסינון שמבצעת המדינה, אשר תפקידם להבטיח שחשודים בטרור לא יעזבו את המדינה.



שר המשפטים: "הצו מגן על העם האמריקאי ועל תושבי הקבע שומרי החוק"



שר המשפטים והתובע הכללי, ג'ף סשנס, מסר כי בעקבות החתימה כי "לארצות הברית יש זכות לפקח על מי שנכנס למדינה שלנו ולהרחיק את מי שרוצים לפגוע בנו", וטען כי "הצו הזה מגן על העם האמריקאי ועל תושבי קבע שומרי חוק באמצעות תהליך בידוק מהודק עבור מבקרים משש מדינות". מזכיר המדינה, רקס טילרסון, הוסיף כי "העם האמריקאי יכול להיות בטוח שהממשל פועל לשפר את תהליך הבידוק" וכי הצו החדש "חיוני עבור הביטחון הלאומי".



הפגנה נגד מדיניות טראמפ ובעד הפליטים. צילום: רויטרס



הצו המקורי של טראמפ, שלדבריו נועד למנוע תקיפות טרור בארה"ב, חסם את כניסתם של אזרחי שבעת המדינות למשך 90 יום, ובנוסף, הצו השהה כניסת פליטים למשך 120 יום, אך עם החתימה על הצו החלו הפגנות רבות ברחבי ארצות הברית ובשדות התעופה, ובנוסף לכך, מערכת המשפט האמריקאית דחתה את יישום הצו פעם אחר פעם.